Létezik egy pszichológiai határ a fizetésekben, amely elérése esetén megtarthatóvá válnak a munkavállalók - szögezte le a Pénzcentrumnak adott interjújában Ács László. A kecskeméti Mercedes-Benz nemrég távozó HR-igazgatója viszont azt is hozzátette, hogy ez a pszichológiai határ nem a németországi bérszínvonalat jelenti. Ács László utódja, Lena Doll azt is elárulta a Pénzcentrumnak, hogy az elérhető munkaerő hiánya jelenleg komoly kihívást jelent a gyár számára, különösen, hogy a következő években 2500 fővel növekszik majd a dolgozók száma. Páros Interjú.

Pénzcentrum: Tanácsadóként, saját vállalkozásban folytatja karrierjét. Milyen szakmai érvek miatt döntött a váltás mellett?

Ács László: Tanácsadóként folytatom, cégeknek szeretnék munkajogi kérdésekben és szakszervezeti együttműködésben gyakorlati támogatást adni. Arról, hogy az Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. is igényt tart-e erre a szolgáltatásra, még nem egyeztettünk. Hogy melyek voltak a szakmai érvek a váltás mellett? Az új szakmai kihívások. Erősödik a szakszervezeti tevékenység Magyarországon, megjelentek a nagy szakmai tapasztalatot felmutató, valamint hatalmas tudás-, és információbázissal rendelkező külföldi szakszervezetek, mint például a német IG Metall. Ezek már más jellegű hozzáállást, felkészülést és tárgyalási technikát igényelnek a munkáltatók részéről is. Rendkívül izgalmas feladat számomra ezeknek az új kihívásoknak szakmailag megfelelni. Gyakorlati munkajogi tudásommal, valamint több mint 12 éves autóipari tapasztalatommal szeretném segíteni a cégeket a törvényeknek megfelelő és a lehetőségekhez alkalmazkodó kompromisszumok megkötésében.

Mit tart az elmúlt évek legnagyobb eredményének?

Á. L.: Mindenekelőtt nagy eredménynek tartom, hogy a Mercedes-Benz gyár a kezdettől fogva megfelelő minőségben és az elvárt darabszámban tudja a piac növekvő igényeit teljesíteni. Nem mindig látványos, de nagyon lényeges eleme ennek a teljesítménynek a HR terület munkája, melyet ezúton is szeretnék minden kollégámnak megköszönni. Ha a látványos eredményekről is beszélünk, többek között érdemes megemlíteni a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. duális képzésben megvalósított úttörő szerepét, a Magyarországon egyedülálló dolgozói lakásprogramot, vagy az egészséggel kapcsolatos vállalati stratégiát. A vállalati bölcsőde és óvoda is nagy elismerést hozott a gyár munkatársai körében.

"A jövő generációjának kompetenciafejlesztése, gyakorlati képzése kulcskérdés a magyar munkaerőpiacon" - nyilatkozta a kecskeméti Mercedes-Benz gyár új, 8000 négyzetméteres képzési központjának alapkőletételén Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Nem lát némi ellentmondást abban, hogy miközben számos iparágban ágazati szintű munkaerőhiány van, egyre több az elvárás a meglévő és jövőbeni munkavállalókkal szemben? Nagyon úgy fest ugyanis a történet, hogy ma Magyarországon a munkáltatók nem nagyon válogathatnak.

Á. L.: Ez egy nagyon összetett kérdés, melyre jelenleg csak keressük a megfelelő megoldást. Tény, hogy a magyarországi elvárások a munkavállalókkal szemben átalakulóban vannak. Már nem csak (sőt egyre inkább nem) az összeszerelő tevékenység érdekli a beruházókat, hanem szeretnének a nagyobb hozzáadott értéket teremtő tevékenységekben is munkavállalókat foglalkoztatni. Ezen munkakörökben már jóval kisebb az olló a hazai és a nyugat-európai bérek között, amely esélyt adhat további fejlesztések megvalósításával az igények kielégítésére. A fejlesztések nem csak béremelésre vonatkoznak, hanem az érdekes, kihívást jelentő munkakörökre, a szakmai karrier lehetőségére is, illetve itt nagyon figyelnünk kell az újabb generációk által megfogalmazott igényekre.

Érdemes azonban arról is beszélni, hogy a kisebb hozzáadott értéket termelő munkakörökben is megoldást kell találni a munkaerő-elvándorlásra.

Meggyőződésem, hogy létezik egy pszichológiai határ a fizetésekben, amely elérése esetén megtarthatóvá válnak a munkavállalók. Ez nem a németországi bérszínvonalat jelenti, hiszen ott magasabbak a lakhatási és egyéb kiadások is, melyeket a bérekből kell finanszírozni. Ehhez még hozzájárul, hogy minden munkavállaló mérlegeli az egyéb, pénzben nem mindig kifejezhető hátrányokat is, mint például a családtól való távollét, vagy éppen a heti bejárás. Végül nagyon fontos, hogy a dolgozóknál maradó nettó összeg emelkedését nem csak a fizetések növelésével, hanem például a lakhatási-, a bejárási-, vagy egyéb költségek csökkentésével is el lehet érni.

Az elmúlt években jelentős kihívást jelentett a cégeknek megtartani a képzett munkaerőt. A bérfejlesztésen túl, milyen konkrét intézkedéseket fog hozni, hogy megtartsa a Mercedes dolgozóit, főleg a magasabb nyugat-európai és szlovák bérek árnyékában?

Lena Doll: A legfontosabb, amit a Mercedes-Benz a munkavállalóink megtartása érdekében tehet, hogy családias légkört és támogató környezetet teremt. Fontos az élethosszig való tanulás támogatása, és a kollégák szakmai fejlődésének biztosítása. Emellett a munkatársak mindennapjait, munkán kívüli életét is szeretné könnyebbé tenni. Jó példa erre a "Csillag" Bölcsőde és Óvoda, vagy akár a dolgozók számára biztosított, a piaci árnál kedvezőbb árú bérlakás, illetve a vállalat által szervezett sport és szabadidős tevékenységek.

A vállalatok számára a munkaerő megtartásán túl, további probléma új munkatársak felvétele. Terveik szerint hányan fognak csatlakozni a Mercedes kecskeméti csapatához a következő években?

L. D.: A kecskeméti Mercedes-Benz gyár jelenleg mintegy 4000 embernek ad munkát. 2016-ban bejelentettük a második üzem megépítését, amelynek köszönhetően folyamatosan, több mint 2500 fővel nő majd a munkatársaink száma a következő években.

A gyárak szempontjából mi jelenti a legnagyobb kihívást, amikor új mnkaerőt keresnek Magyarországon?

L. D.: A magyar munkaerőpiac két alapvető kihívással állítja szembe a gyárat. Az egyik az elérhető munkaerő hiánya. Emellett pedig a vállalatnak kell betanítani és kiképeznie a munkatársait, hogy a Mercedes-Benz által elvárt színvonalon tudják a munkájukat elvégezni.

A következő években 2500 új munkatársat fognak felvenni. Lesz változás a termelésben közvetlenül részt vevő kék- és a szellemi munkát végző, azaz fehér galléros munkatársak arányában?

L. D.: Tekintettel arra, hogy a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. egy járműipari termelő vállalat, természetesen magasabb a "kékgalléros" munkavállalók aránya, mint a gyártásban közvetlenül részt nem vevő kollégáké. Nem számolunk ennek az aránynak az elmozdulásával a közeljövőben.

Forrás: Pénzcentrum