A szlovák autóiparban annyira elhatalmasodott a munkaerőhiány, hogy kénytelenek külföldi, egyebek között magyarországi dolgozókkal betölteni az állásokat. Ezt a napokban a szlovák Autóipari Szövetség elnöke, Juraj Sinay is elismerte. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az év második felében megkezdődik a termelés a nyitrai Jaguar Land Rover-autógyárban is, ahová vadásszák az embereket. A brit autómárka 2015 nyarán döntött úgy, hogy Lengyelország, Magyarország és Ausztria helyett Szlovákiába telepíti legújabb üzemét. Északi szomszédunk mellett a fejlett beszállítói hálózat miatt döntöttek, Nyitra pedig a kedvező infrastrukturális adottságok okán volt vonzó helyszín. Csak épp azzal nem számoltak az angolok, mennyire nehéz lesz szakembert találni. Ezért is mondta Juraj Sinay, hogy külföldről kell munkásokat hozni. Októberben a Jaguar Land Rover Slovakia autógyártó vállalat, ahol 2800-an fognak dolgozni, munkaerő-toborzó kampányba kezdett: 1000 új állás várt betöltésre, nagy részüket, több mint 800-at a gyártásban létesítenék. Még most is tele vannak a cég hirdetéseivel az állásközvetítő portálok – tudta meg a Magyar Nemzet.

Az Audi Hungária Független Szakszervezet elnökhelyettese, Csalogány György szerint nem valószínű, hogy tőlük szakmunkások mennének át az új nyitrai üzembe. – Korábban volt példa rá, hogy szlovákiai autógyárakba szerződtek át Győrből, ám manapság már nem jellemző. Az Audinál most megfizetik a dolgozókat, a mi béreink közelítik meg legjobban a szomszédos országban adott összegeket. Tudtommal annyival többet nem kínál a Jaguar sem, hogy megérje ingázni vagy kiköltözni. Inkább a Suzukira jelenthet veszélyt az új nyitrai üzem – tette hozzá.

Ezzel egyetért Kiss László, az Esztergomi Gépjárműgyártók Független Szakszervezetének elnöke is, aki elmondta: korábban számtalan suzukist csábított el a zsolnai Kia-gyár is. – Biztos, hogy Nyitrára is szerződnek át a Magyar Suzuki Zrt.-től, ám nemcsak Esztergomból, hanem Komáromból és Tatabányáról is lesznek olyanok, akik a Jaguarnál fognak dolgozni. Nincs ebben semmi meglepő, kint jobban fizetnek, megéri akár ingázni is. A Magyar Suzuki Zrt.-nél nagyjából 3000-en dolgoznak, és volt olyan időszak, amikor a külföldi, persze főleg felvidéki munkavállalók aránya elérte a 65 százalékot, de információm szerint még ma is kisebbségben vannak a magyar állampolgárok – mondta Kiss László.

A szakszervezeti elnök arról is beszélt, hogy két éve a túlórákkal együtt havi nettó 165 ezer forintot lehetett hazavinni, ami az idén azért biztosan több, de még jóval elmarad a szlovák autógyárak bérétől, ahol 1000 eurót (310 ezer forint) könnyedén megkaphat a szalag melletti munkás. A Jaguar Land Rover 1,5 milliárd eurót fektetett a 400 hektáros területen épülő nyitrai projektbe. A beruházás 3500-4000 új munkahelyet teremtett Szlovákia ötödik legnépesebb városában, áttételesen pedig 15 ezret. Kezdetben 150 ezer autó készülne a gyárban évente, s akár évi 300 ezerre is lehet később emelni. Friss adatok nincsenek, de beszédes, hogy négy éve a szlovákiai autógyárakban egy gépsor mellett dolgozó lakatos bruttó 1600 eurót, egy gépkezelő 900 eurót, míg egy fényező 1500 eurót keresett. Ez persze nettóban kevesebb, de még így is elég jó pénzt fizetnek a kinti járműipari üzemekben.

Forrás: Magyar Nemzet