Több magyar cég, köztük a Mol, haladva a korral, online üzleti játékok segítségével is keres tehetségeket, és a legjobbaknak állást kínál – tudta meg a Magyar Idők.  A toborzás nemcsak Magyar­országon, hanem a világ számos országában zajlik az angol nyelvű programok segítségével. A modelleket készítő társaság nyolcéves tapasztalattal a háta mögött akár a tengerentúlon is vállalna munkát.

– Akár hetven ország több ezer indulója is részt vesz egy-egy olyan online üzleti játékban, amelyet a Mol megrendelésére készítünk. A versenyben legjobban teljesítők közül a cég toboroz magának tehetséges fiatal munkaerőt – számolt be lapunknak Tamás Csaba, az online üzleti játékokat készítő InterSim Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

A szakember elmondta, történetük tizenhét évvel korábbra nyúlik vissza, akkor csatlakozott egy még ma is létező programozó társasághoz, amelynek már akkor is volt egy számítógépes játék üzletága. Ez a kis műhely üzleti modelleket rakott össze, és ezekkel a szimulációs programokkal jellemzően tréningszolgáltatásokat nyújtott. – A modellt egy általunk megalkotott szoftver működtette, ezzel kis csoportokban játszottak a játékosok. Ebben egy-egy céget néhány ember irányított együtt, és ezeknek a társaságoknak a piacon kellett érvényesülniük, akár egymással is versengve. A csoportoknak mindenről döntéseket kellett hozniuk, marketingről, árazásról, személyek felvételéről és elbocsátásáról, finanszírozási problémák kezeléséről vagy akár nyersanyagrendelésről határoztak – magyarázta Tamás Csaba. Ezekben a programokban a valóságot próbálták modellezni, ám azt nem lehet tökéletesen leírni a matematika segítségével. Sok mindent nem tudnak figyelembe venni, így a munkában részt vevő szereplők személyiségét sem.

A tulajdonos-ügyvezető kitért arra is, hogy sokféle iparágban dolgoztak akkoriban, és a programokat ehhez igazították. – Voltak áramszolgáltató, önkormányzati, kiskereskedelmi, banki vagy akár ipari modelljeink, amelyek az adott területre készültek, de hasonló vállalati gazdálkodási logika szerint működtek. A programokat testre szabtuk, a nyelvezetet és minden olyan körülményt átvettünk, amit a való életben használnak – sorolta  a szakember.

Az üzleti játékokat többféle céllal rendelték meg az ügyfelek. Egyes cégek a vezetőik munkáját igyekeztek össze­hangolni a program segítségével, míg más társaságok a vezetői döntések – elbocsátások és egyéb negatív lépések – hátterével és hatásával akarták megismertetni alkalmazottjaikat. – Mások arra használták a programot, hogy megmérjék a leendő vagy a vállalaton belüli munkatársak vezetői kompetenciáit. A tréningek egy-két naposak voltak, annak idején a vezetőket ennyi időre lehetett kivenni a munkából, ma már ennyire sem – hangsúlyozta a tulajdonos-ügyvezető.

Tamás Csaba közel tíz év tapasztalatával a háta mögött, 2007-ben létre hozta az InterSim Kft.-t, és a korábban megalkotott modellek online felületre adaptálását tűzte ki célul.
– Nem egy-két, hanem több ezer csapatot akartam leültetni versenyezni, ez sikerült is. Ma már olyan alkalmazásaink vannak, amelyekkel tömegek játszanak. Ennek érdekében olyan programokat készítettünk, amelyek sokkal látványosabbak, mint a korábbi, tréningeken használt verziók – árulta el a szakember. Ezeket a programokat szintén cégek rendelik meg, de a cél részben megváltozott. Ezek a programok betekintést nyújtanak a leendő munkatársaknak a vállalat tevékenységébe, kultúrájába, mielőtt felvennék őket. A munkáltatói márkaépítés mellett természetesen a munkaerő-toborzásban is óriási szerepe van. Aki ugyanis jól szerepel egy ilyen online játékban, állást kaphat a program megrendelőjénél. A célcsoportot fiatal szakemberek, szakirányú képzésben részt vevő diákok és felsőoktatásban tanuló hallgatók jelentik. Éppen ezért nagyon sok oktatási intézménnyel kapcsolatban vannak, körülbelül 30-40 fős hálózattal kampányolnak az iskolákban egy-egy online verseny mellett.

Az InterSim dolgozott már a KPMG-vel, a BP-vel, a TATA Consultancy
Servicesszel, az E.Onnal, a Diageóval, a Magyar Nemzeti Bankkal és több más nagy céggel is, a Mollal pedig már évek óta együttműködnek. – A magyar olajtársaságnak kétféle angol nyelvű játékot készítettünk, az egyik kutatással és a nyersanyag kitermelésével, a másik nyersolaj feldolgozásával és a különböző termékek elkészítésével foglalkozik – fejtette ki a  szakember.
   Tamás Csaba kitért arra is, hogy egy-egy program elkészítése nagyon komoly felkészülést igényel, az adott cég vezetőit és szakembereit is be kell vonni a munkába. – Főleg az elején volt nehéz, ma már szerteágazó háttértudásunk van. Mostanság már bármilyen vállalati mérleget megértek, így akkor sem ijednék meg, ha egy külföldi, akár tengerentúli mamutcég keresne meg munkával – tette hozzá. Mint mondta: egy álma van még, saját programot készíteni a nagyközönségnek. Ehhez pénzre és szabadidőre van szükségük, egyelőre egyikből sincs elég.
   A Mol-csoport tehetségprogramjai, köztük a Freshhh és az Uppp is online szimulációra épülnek, sőt, ennél tovább is mennek, játékosítással teszik még vonzóbbá az új nemzedéknek az iparágat és a vállalatot – reagált megkeresésünkre Orosz Vivien, a társaság stratégiai HR-vezetője. Hozzátette: ez az újítás elengedhetetlen a fiatal generáció érdeklődésének felkeltéséhez, hiszen csak így tudnak közös nyelvet használni velük.

– Tapasztalatunk szerint egyre növekvő népszerűségnek örvend az új irány, évente csaknem duplázódik a jelentkezők száma világszerte, így hozzuk közelebb a leendő munkatársakat és tehetségeket a vállalathoz. A Freshhh  üzleti szimuláció, nagyon pontos grafikával, míg az Uppp esetében ennél is tovább mentünk, 3D-s animációval jelenítettük meg egy valóban létező területünket, valós adatok alapján. Ez jelentős technikai tudást igényelt a fejlesztő oldaláról, illetve a területen dolgozó kollégákkal való szoros  együttműködést is. Számos nemzetközi díj is bizonyítja, megérte a befektetett munka és energia – szögezte le Orosz Vivien.

Forrás: Magyar Idők