Akkora a sofőrhiány, hogy a BKV már bárkit kiküldene vezetni a cégtől, akinek van jogosítványa. Van, aki szabadságot vesz ki, hogy mellékállásban vezessen – írja a Népszava.

Szerelőket, mérnököket, irodában dolgozókat is bevetne a BKV, hogy elég járművezető legyen szolgálatban – értesült lapunk. Azt, akinek van megfelelő jogosítványa és egészségügyileg is alkalmas, megpróbálják rábeszélni, hogy úgynevezett besegítő szerződéssel, megemelt óraszámban vezessen a főállása mellett.

Értesülésünket megerősítette a BKV, amely hangsúlyozta: a „pótsofőrök” ugyanolyan értékűek, mint a főállásban foglalkoztatottak. „Az úgynevezett besegítői foglalkoztatás a BKV összes ágazatában szinte a vállalattal egyidős, mivel a besegítők rugalmas foglalkoztatása nagyban hozzájárul fő feladatunk, az utasok elszállításnak biztosításhoz. A besegítő járművezetők teljes értékű járművezetők, az összes olyan képesítéssel rendelkeznek, mint a főállású járművezetők.”

A BKV buszos üzletágában 250-300 sofőr hiányzik. Emellett trolibuszvezetőből is kevés van: 270 sofőr mellett több mint 50 besegítő dolgozik, havonta 10 főállású munkavállaló tevékenységét kiváltva – tudtuk meg a közlekedési vállalattól.

A sofőrök pótlásának másik, gyakoribb módja az állomány túlóráztatása, amivel viszont – a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint – a BKV mára túlfeszítette a húrt. Az érdekvédelmi szervezet elnöke, Szabó István elnök azt mondta lapunknak: a sofőröktől annyi túlórát kérnek, hogy azzal megsértik a kollektív szerződés kötelező hétvégi szabadnapok kiadására vonatkozó előírását. "Hab a tortán, hogy van olyan munkavállaló, aki főállásában szabadságon van, s ez alatt mellékállásban járművet vezet” – fogalmazott az érdekvédelmi vezető.

A BKV erre úgy reagált: minden körülmények között törekednek a munka törvénykönyve és a kollektív szerződés szerinti szabályozások betartásával foglalkoztatni a munkavállalókat. „A járművezetői túlórák mértéke csak és kizárólag a munka törvénykönyve által meghatározott mértéken belül lehet és jelenleg is így van. A túlórák során a járművezetők az őket megillető többlet bért minden körülmények között az adott havi bérükkel együtt megkapják” – közölte a BKV.

Szabó István, aki a megoldást a járművezetők felvételében látja, a krónikus sofőrhiánnyal kapcsolatban felidézte a BKV egyik vezérigazgató-helyettesének egy közelmúltbeli értekezleten elhangzott szavait, miszerint nem kell túlmisztifikálni a járművezetést és a jelentkező munkaerőhiányt. „Úgy látszik, nem jött be a jóslata. Véleményem szerint ezt így sokáig nem lehet csinálni, ezekkel a pótcselekvésekkel fennálló problémát lehetetlen megoldani.” – közölte a szakszervezeti vezető.

Tömegesen távoztak

Tavaly év végén 2100 buszsofőr dolgozott a BKV-nál, úgy, hogy 2016-ban összesen 353 buszvezető mondott fel. Ennél általában kisebb a fluktuáció, a múlt évben azonban a korkedvezményes nyugdíj megszüntetése miatt az átlagosnál többen mentek nyugdíjba. Ez is közrejátszott abban, hogy a sofőrhiány még égetőbbé vált. Emiatt a BKV minden eddiginél nagyobb lendülettel, többek között a járművek oldalán elhelyezett reklámokon is toborozza a vezetőket. Ma már „B” kategóriás jogosítvánnyal is várják a sofőrök jelentkezését, vállalják az átképzésüket: ahhoz, hogy egy "egyszerű" úrvezető a busz volánja mögé üljön forgalomban, legalább fél éves oktatás szükséges. Információink szerint a BKV toborzó kampánya nem eredményezett átütő sikert, legfeljebb az elvándorlással távozó sofőrök pótlására alkalmas, de a hiány kitöltésére nem.

Forrás: Népszava

Eseménynaptár

loader

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

Megvá­lasz­tot­tak — Mi lesz most?



A szem­lé­le­té­ben teljes mér­ték­ben újdon­ság­nak szá­mí­tó könyv egy­részt meg­oldást nyújt a ma­gyar szak­szer­ve­ze­te­ket is súj­tó fo­lya­ma­tos tag­lét­szám­csökkenés meg­állí­tá­sá­ra, más­részt se­gít át­te­kin­te­ni a mun­ka­he­lyi tiszt­ség­gel já­ró fe­la­da­to­kat, va­la­mint azok si­ke­res el­lá­tá­sá­hoz gya­kor­la­ti ta­ná­csok­kal lát­ja el a mun­ka­he­lyi szak­szer­ve­ze­ti tiszt­ség­vi­se­lőket.

To­vábbi in­for­má­ció