A finn iskolarendszer vagy a reformpedagógiai alternatívák tudnak olyan iskolarendszert csinálni, ahova a gyerekek szeretnek bejárni – mondta Vekerdy Tamás a Hír TV Egyenesen című műsorában.

Hozzátette, a hetvenes években a fejlett államok mind rástartoltak arra, hogy minél tovább tanulhassanak. Vannak ma már olyan kutatások, amik azt mutatják, hogy akár félbehagyott egyetemi vagy főiskolai tanulmányok is jót tesznek a diáknak és  a társadalomnak egyaránt.

Van olyan közoktatási rendszer, aminek középpontjában a gyerek és a leendő felnőtt áll, és olyan is, aminek centruma az egyetlen állami akarat: megmondom, mit tanuljon, mondta.

Vekerdy Tamás

Vekerdy szerint egy társadalom akkor lesz ép, ha mindenki egyformán jelen tud lenni benne.

Ma már mindenki azt mondja, hogy a jövőben két dolog lesz fontos: a kreativitás és a kritikai érzék.

Hozzátette, “porosz iskola” ma már nálunk, Romániában és Oroszországban van, hazánkban pedig egyértelműen alattvalóképzés folyik.

A pszichológus nemrég egy Facebook-bejegyzésben írt arról, hogy miért fontos a gyerekeknek, hogy fára másszanak.

A göttingeni egyetem vizsgálata is megállapította, hogy manapság azért problematikus bizonyos neuronpályák kiépülése a gyermeki agyban, mert a gyerekek nem mozognak eleget. Kevés a nagy és kis mozgás, nem elég jó a finom koordináció. Például – idézve a vizsgálatvezető professzort – „a gyerekek nem másznak fára”. A fára mászás sokféle mozgás összerendezését igényli, gondot okozhat, ha ez hiányzik. Régen a mezőn, a nagy udvaron, az autóközlekedést nélkülöző, széles falusi utcákon rengeteg mozgás volt.

Azt írta, hogy azért van mostanában annyi beszédhibás gyerek, azért szorulnak egyre többen logopédusra, mert egyre kevesebbet mozognak.

A képernyő előtt ülő gyereknek nincs módja a mozgásra, ami önmagában is duzzasztja az agressziót. Nem tud játszani, nem tudja kanalizálni, levezetni az aktivitását, így feszült és agresszív lesz.

Vekerdy vitatja, hogy az oktatás átalakításával a kormány helyes utat választott volna.

Elvettük az iskola, a fenntartó, az igazgató, a pedagógus autonómiáját. Autonómia nélkül szellemi dolgok nem működnek.

Szerinte ha ezek nem lesznek visszaosztva, akkor minden marad a régiben. Vekerdy úgy látja, hogy a mostani rendszerben semmi esélye egy olyan tehetséges gyereknek, aki nem hozza az iskola által “elvárt pontszámot”, ez pedig nemzeti öngyilkosság.

 Forrás: 24.hu