Visszavágja nemzetközi menetrendjét a MÁV-Start, megszűnik például a Várnába és Burgaszba, illetve a Berlinbe közlekedő járat. Beigazolódott a szakszervezeti félelem: több külföldi vonalon megszüntetik az Utasellátó szolgáltatásait is. Mindenkinek felajánlanak egy másik „méltányos” munkát, bár a szakácsok és pincérek esetében a vendéglátó-ipari cégek együttműködését kérik – írja a HVG.

Az Utasellátó szervezeti egység gazdaságos működtetése érdekében több nemzetközi vonaton csökkenti vagy megszünteti a MÁV-Start az étkező- és hálókocsi szolgáltatást a 2017/2018-as menetrend december 10-i életbelépésétől - jelentette be a cég hétfőn.

Azt írták, hogy az Utasellátó az elmúlt években és különösképpen tavaly jelentős veszteséget termelt, ezért részletes gazdaságossági vizsgálatot rendeltek el minden nemzetközi járatra vonatkozóan a kihasználtságuk (utasszámok), bevételtermelő képességük és a jövőbeli piaci lehetőségek elemezésével. Az eredményeket a közvetlen és közvetett költségekkel vetették össze.

„A vizsgálatot követően a MÁV-Start a nemzetközi járatok optimalizálása mellett döntött, amelyről a külföldi vasútvállalatokat is tájékoztatta, valamint az Utasellátó munkatársainak továbbfoglalkoztatásával kapcsolatban az érdekvédelmi képviseletekkel is egyeztetett” - írták.

A bejelentés szerint a Metropol EuroNight Berlin helyett csak Prágáig közlekedik majd, a krakkói és varsói kocsikat összevonják. Nem közlekedik majd a Nesebar-Albena járat a bulgáriai Burgaszba és Várnába, illetve leállítják a marosvásárhelyi kocsikat a brassói Hargita járaton. Az étkezőkocsikat és hálókocsikat pedig több járaton is megszüntetik:

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSzSz) korábban sztrájkot helyezett kilátásba arra az esetre, ha a MÁV-Start „az előttük gondosan eltitkolt” járatcsökkentések miatt csoportos létszámleépítésre szánná el magát.

Akkor a MÁV-Start tagadta, hogy kirúgná a dolgozókat, de elismerte, hogy leépítheti a veszteségesen működő étkezőkocsikat.

Most a vasúttársaság azt írta, mindent megtesz azért, hogy „a gazdaságossági és üzleti alapon meghozott döntés egyetlen munkavállalója esetében se járjon negatív következménnyel”.

A menetrendváltásig minden marad a régiben, addig pedig minden érintett dolgozó részére „méltányos és továbbfoglalkoztatást jelentő” munkakört ajánlanak fel a MÁV-Starton és a MÁV-csoporton belül „az alkalmassági feltételek és az átképzési lehetőségek figyelembevételével”.

„Mivel az Utasellátónál sokan szakács és felszolgáló végzettséggel rendelkeznek, ezért a MÁV-Start együttműködésre kéri fel azokat a vendéglátó-ipari cégeket, ahol szakemberhiánnyal küzdenek” - tették hozzá.

Forrás: HVG