Tíz évre bérelne 75 autóbuszt a BKV, holott kevesebb pénzből ugyanennyi új járművet lízingelhetne. A szerződést már megkötötték, de a Fővárosi Közgyűlés még nem hagyta jóvá. A szakszervezet elbocsátásoktól tart – írja a Népszabadság.

A BKV vezetése költséghatékonyság címén szórja a pénzt – állítja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Az érdekképviselet számítása szerint a közlekedési cég tíz év alatt 14,7 milliárd forintot fizetne ki a tavaly kiírt tender két győztesének 75 busz rendelkezésre tartásáért, miközben ugyanennyi buszt hatmilliárd forintért lízingelhetne.

Az üzemeltetési konstrukció szerint ugyanis a buszvezetőket és az üzemanyagot is a BKV biztosítja, a buszok tulajdonosaira a járművek javítása marad. Csakhogy az új, lízingelt járművek az első években garanciálisak, később kicsi a szervizigényük, amit a BKV karbantartói el tudnának látni. A BKV ehelyett elbocsátja karbantartóit, majd bérbe adja a cég telephelyein lévő műhelyeket külsős szolgáltatóknak, amelyek csekély bérleti díj fejében használják a BKV infrastruktúráját.

Az érdekképviselet számítása szerint a külsős szolgáltatók tíz év alatt 8,7 milliárd forintot kaszálnának az üzleten. Ráadásul a buszt is viszik tíz év után. A szakszervezet elbocsátásoktól tart, nem alaptalanul, hiszen a BKV idei üzleti tervében 140 ember elbocsátásával számol, ebből 23-nak a buszbérlés miatt kellene mennie.

A BKV tavaly októberben hirdette meg a 70 busz rendelkezésre tartására vonatkozó busztendert. A felhívás rögzítette, hogy a főváros kifogást emelhet a szerződés ellen, így 90 napon belül felbontható a kontraktus. A tenderen a Rába Jármű Kft., a Debrecen buszszolgáltatását végző Inter Tan-ker City Konzorcium és a MABI-Bus Kft. indult. A két utóbbi győzött. A MABI csak a szóló kategóriában, míg az ITK City kizárólag a csuklós kategóriában adott be ajánlatot. Úgy tudjuk, a BKV az opciót is lehívná, így 2016 tavaszára 70-75 új busz állhatna forgalomba.

– A szerződést augusztus 24-én írta alá a konzorcium, de a Fővárosi Közgyűlés még nem hagyta jóvá – tudtuk meg Nagy Miklóstól, az Inter Tan-ker Kft. jogi igazgatóhelyettesétől.

A Budapesti Közlekedési Központ szerint a tartós bérlet kockázatmentes üzleti konstrukció, mivel csak a futott kilométerek után fizetnek, ami elszámolható költség, ráadásul a járművek karbantartása sem a fővárosi céget terheli. A Jobbik ezzel szemben már februárban azzal riogatott, hogy a főváros a piaci érték 3-4-szereséért bérelné a buszokat. A BKV nem válaszolt a Népszabadság kérdéseire.

A cég kényszerpályán fut. Az 1250 buszból több mint ezret kell naponta forgalomba állítani, miközben a járművek 65 százaléka selejtérett, 700 közülük kritikus műszaki állapotú. A BKV 2013-ban pályázott volna a Magyar Fejlesztési Bank 18 milliárd forintos jármű-megújítási keretére, de a városvezetés leállította, mivel növelte volna a vállalat adósságát. Tavaly év elején lízingeltek volna, de ehhez sem járultak hozzá. 2014 júniusában 150 busz tartós bérletére kértek engedélyt, 75 darabra kaptak.

Forrás: Népszabadság