Hamarosan munkába állnak a frissen végzett pályakezdők, de hogyan lehet kezelni a generációs különbségeket a munkahelyeken? Egy most megjelent kutatás azt vizsgálja, milyen generációs problémákkal kell szembenézniük a munkáltatóknak és a munkavállalóknak. Hogyan lehet a jelentősen eltérő generációs munkavállalói szokásokat és elvárásokat úgy kezelni, hogy mindenki jól járjon?
A profession.hu egyik fókuszcsoportos kutatásában kiderült, hogy az Y (1980 és 1996 közötti születésűek) és az X (1960 és 1979 közötti születésűek) generáció között jelentős különbségek észlelhetőek – fogalmazott Varga Balázs, a profession.hu marketingvezetője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.
Elmondta, hogy a leggyakoribb tényezők közé sorolták a “haza-idő” menedzsment kérdését, mely szerint az Y generáció azt tartja fontosnak, hogy az adott munka kész legyen a megfelelő minőségben, a munkába érkezés és távozás azonban már kevésbé fontos szempont számára. Az idősebbek ezt máshogyan értékelik, másképp szocializálódtak a különböző határok betartásához.
Más a kommunikáció is
Az eltérő korosztályok között másképp zajlik a kommunikáció. A fiatalabb generáció kommunikációs formájába már teljesen beépült a digitalizáció és annak különféle formái, magabiztosan használják az okostelefonjaikat és egyéb készülékeiket, mely nem biztos, hogy elmondható az idősebb csoportokról. Ez szintén konfliktusforráshoz vezethet – ismertette a kutatás egyik kérdését Varga Balázs.
Hogyan álljunk a pályakezdőkhöz?
Az idősebbek szerint zavaró tényező, hogy a fiatalabbak gyakran túlbuzgó magatartással bírnak, hiperaktívak, okoskodóak és sokat beszélnek. Pálfai Erzsébet karrier tanácsadó szerint, ha egy adott csoport a munkahelyen a munka célját és magát a feladatot állítja középpontba, ha mindenki összefog, nyitott, elszánt és motivált, eltörpülhetnek a korosztályok közötti különbségek.
Hozzátette, hogy egy érkező új kollégára, aki akár pályakezdő, akár nem, nyitottan és rugalmas gondolkodással kell tekinteni, hiszen ő azért érkezik, hogy segítsen és részt vállaljon a munkában. Egy idősebb kollégának fontos észrevenni a lehetőséget az új kollégában, akitől még valami újat is tanulhat – fogalmazott.