Gyakran megesik, hogy a munkaidő lejárta után is találsz magadnak feladatokat? Otthon is gyakran eszedbe jutnak a benti ügyek? Hétvégén már dolgozhatnékod van? A napidoktor.hu cikke.

A téves bizonyítási kényszer és a hamis rivalizálás tükrében kialakuló életviteled vezet oda, hogy a hiányérzetedet, szeretetéhségedet öncélú munkavégzésében éled ki. Úgy érezheted, hogy munkád az egyetlen megnyilvánulási mód az életedben, és csak ezen keresztül vagy képes bizonyítani magadnak, hogy te is érsz valamit a világban.

A sors iróniája, hogy az ilyen jellegű teljesítménykényszer sohasem hoz tartós kielégülést, és hosszú távon nem válik valós örömforrásoddá. Éppen ezért fontos, hogy időben felismerd a munkamánia tüneteit!

Ha munkamániában szenvedsz, a hivatalos munkaidő lejárta után is rendszeresen bentmaradsz. Mindig találsz befejezetlen feladatokat, egyszerűen képtelen vagy abbahagyni a munkát. Gyakran alakítod úgy a teendőket, és annyi munkát vállalsz magadra, hogy azok rendszeres és állandó túlórázásra kényszerítsenek.

1) Non-stop üzemmódra kapcsolsz

Ez pedig életed természetes részévé válik,  és egy idő után már fel sem tűnik. Az év végére szabadnapjaidnak kevesebb, mint felét használtad csak fel, és nem is tervezed, hogy kivennéd azokat majd valamikor. Úgy érzed, annyi munkád van, hogy nem engedheted meg magadnak a jogos pihenést, a szabadságot.

2) Nélkülözhetetlennek hiszed magad

Ha mégis kiveszed a szabadnapjaidat, mert például erre kötelez a főnököd, akkor két nap után úgy érzed, valamilyen halaszthatatlan fontos dolgot elfelejtettél megcsinálni, vagy nem adtad át a feladatokat a munkatársadnak, ezért – csak úgy – beugrasz a munkahelyedre megnézni, hogy minden rendben van-e. Ilyenkor ellenállhatatlan kényszert érzel, hogy megnézd a munkahelyi levelezésed, és természetesen azokat meg is válaszold.

3) Régen láttad a barátaidat

Míg a kollégáid alig várják, hogy hétvége legyen és kikapcsolódhassanak, szeretteikkel legyenek, hobbijaikkal foglalatoskodjanak, Te szinte megveted őket ezért, és igyekszel a weekendet is hatékony munkával tölteni. Ennek eredményeként társas kapcsolataid szinte kizárólag a munkatársaidra korlátozódnak, ám ezek a kapcsolatok rendszerint csak felszínesek, hiszen nincs időd azok elmélyítésére.

A kollégákkal felszínes dolgokról beszélgetsz, a valódi érzelmeidet, a benned zajló folyamatokat nincs kivel megosztanod, emiatt a munkán kívül mindig magányosnak érzed magad. Mikor találkoztál utoljára azokkal, akikkel korábban rendszeresen összejártál?

4) Unalmasnak érzed a hétvégéket

A hétvégékből a szombati napot jórészt a még befejezetlen ügyeid lezárásával töltöd, a vasárnap estéd pedig a hétfői dolgaid előkészítésével telik. Szombat estéid általában a benned lévő folyamatos hiányérzet leküzdését szolgáló “társasági élet” üres, örömtelen óráival telnek el. A vasárnap reggel a kiábrándultságé, és többnyire unalmas várakozással telik. Mondhatni, utálod a hétvégéket…

Magadra ismertél?

Ha a tipikus tünetek közül akár egy is rád illik, érdemes elgondolkodnod azon, vajon mit kompenzálsz. A munkamánia ugyanúgy függőség, mint például a cigaretta, az alkohol vagy a drog. Éppen ezért gondold végig, hogy miért és mi elől menekülsz a munkába?

Hogy helyedet megtaláld a világban, és mert szükségét érzed, érdemes felkeresned szakavatott terapeutát, aki segíthet neked a már a negatív irányba elindult folyamatot megállítani, és életednek új értelmet keresni, mert ez hosszútávon mindenképpen káros testi és lelki egészségedre nézve egyaránt.

Forrás: napidoktor.hu

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ