Nem lesz könnyű dolga, de várhatóan megtalálja a Mercedes a szükséges munkaerőt a gyár bővítésének idejére. Az Auditól is csábíthat el szakembereket a kecskeméti gyár – írja a Világgazdaság.
A Mercedest is aggaszthatja a munkaerőhiány. Nem lesz könnyű két-három éven belül megfelelően képzett szakembereket találni a Kecskemétre tervezett új üzembe – mondta Világgazdaságnak Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) főtitkára. A Mercedes azonban viszonylag jó helyzetben van, hiszen jó referenciát jelent, jelentős, megbízható márkának számít, így a munkaerő-toborzást is könnyebben megoldja, mint azok a cégek, ahol alacsonyabb szintű a hozzáadott értékű munka aránya. Kilián ezért optimista, úgy véli: ha nem is könnyen, de a Mercedes megtalálja majd a megfelelő munkavállalókat. Minden bizonnyal a Mercedes-központban is erre számítanak, különben nem döntöttek volna a magyarországi bővítésről.
Óriási harc folyik a járműipari cégek között azért, hogy melyik tud több mérnököt magához csábítani az egyetemekről és a konkurenciától, de a többi szakképzett munkaerőért is nagy a küzdelem. Ráadásul a magyarországi gyárak nem csupán idehaza, hanem a régió többi országában is kénytelenek versenyezni a munkavállalókért. Ez a bérek alakulásán is meglátszik. Az MGSZ-hez tartozó járműgyártó cégek 10-20 százalékos béremelést hajtottak végre az elmúlt években, de ez sem biztos, hogy elég. Egy nemrég megjelent nyugat-magyarországi hirdetés szerint ugyanis igen vonzó béreket kínálnak Szlovákiában is az autóipari szakképzettségű magyar munkavállalóknak. Emellett a gyárak saját beszállítóikkal is versenyezhetnek. Az autógyárak bővítése a beszállítóknak is növekedést hoz, így azok szintén hasonló munkaerő-problémákkal küzdenek.
Kecskeméten az építési munkálatokat kezdetét 2018-ra, a termelés elindítását pedig az évtized végére tervezik, az új telephely 2500 embernek ad majd munkát. A munkavállalók egy része ugyan a már meglévő gyárból kerül ki, de az ő helyükre is új munkavállalókat kell toborozni. Ezzel biztosítják, hogy „jelenlegi munkavállalóik tudása és tapasztalata optimálisan legyen felhasználva” – közölte a Világgazdasággal a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. A Világgazdaság úgy értesült, hogy a Mercedes várhatóan a termelés megkezdése előtt másfél-két évvel, vagyis 2018 körül kezdi majd meg az új munkavállalók toborzását. Könnyen lehet, hogy az audisokat már meg is környékezte a cég. A győri járműgyárban ugyanis csökken a termelés, ezért három műszak helyett csak két műszakban dolgozik majd. Ez azt is jelenti, hogy 750 munkavállalónak átmenetileg fölöslegessé válik a munkája a gyárban. Jól képzett, gyakorlattal rendelkező szakemberekről lévén szó az Audinak is az a célja, hogy megtartsa a munkavállalókat, az érintett dolgozóknak ezért a Volkswagen-konszern más telephelyein kínál munkát, de a Mercedesnek is érdekében állhat a munkavállalók megszerzése. A Mercedes-Benz mindenesetre eddig csak annyit közölt, továbbra is a környező régiókból terveznek munkaerőt toborozni, de a bevont települések körét az aktuális igényeknek megfelelően ki tudják szélesíteni.
Az autógyárak gáláns juttatási rendszerrel is igyekeznek megtartani, illetve magukhoz csábítani a munkavállalókat. A kecskeméti Mercedes például egy éve saját bölcsődét és óvodát nyitott, az idén májusban pedig negyven teljes körűen felújított lakást adtak át a kollégáiknak és családjaiknak. Igaz, erre a pályázatra jóval többen, csaknem százan jelentkeztek. A vállalat azonban azt ígérte, növelik majd a kedvezményesen bérelhető lakások számát. Egy olcsón bérelhető lakás ugyanis jó indok lehet arra, hogy egy dolgozó ne lépjen tovább egy másik munkahelyre.
A konkurensek is foggal-körömmel ragaszkodnak a jó szakemerekhez, ezért a fiatal munkaerők belső képzése is legalább ennyire fontos. A folyamatos utánpótlás biztosításának érdekében a Mercedes gyakornoki programot vezetett be, és német mintára kialakított duális képzést indított a középiskolások és főiskolások számára. A 2011 óta működő program keretében a 2015 májusában végzett 26 középiskolai tanuló közül 24-en kaptak állást a Mercedes-Benz gyárában. A Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karán idén februárban végeztek az első hallgatók a duális felsőoktatási alapképzésben, közülük négyen a Mercedes szakembergárdáját erősítik. Hamarosan új mérnökök is érkezhetnek a céghez, a Pallasz Athéné Egyetem GAMF Kara ugyanis szeptembertől a járműmérnöki szak mellett már gépészmérnöki alapszakon is meghirdeti a duális képzést.
Forrás: Világgazdaság