A munkavállalók többsége már nem csak a fizetést nézi, ha állást vált, derült ki a felmérésekből. Az elvárások többnyire kor- és helyzetfüggők. A gyermeket nevelők többsége ugyanis már nemigen tud mit kezdeni azzal, hogy a cég is egy nagy család, a fiataloknak viszont a hétvégi csapatépítő tréning is csak egy buli a sok közül. A hazai alkalmazottak munkahelyi hűsége 3 évre csökken, de mi az, amit hiányolnak az új állást keresők? A 25 év alattiak közel fele azonnal váltana, de mivel lehetne őket megtartani?

A felmérések szerint az elmúlt években egyre több cég küzd azzal a problémával, hogy miként tudná megtartani a munkavállalóit, és hogyan tudná a tehetségeket magához vonzani. A munkavállalók ugyanis magabiztosabbá váltak, és úgy gondolják, hogy könnyebben tudnak állást találni. Idén már a válaszadók 56 százaléka vélekedett úgy, hogy számukra könnyen menne az álláskeresés, ami emelkedést jelent a korábbi évekhez képest.

A fiatalok hamarabb váltanak  

Az egyik legmobilisabb réteget a 3–5 év közötti szolgálati idővel rendelkezők alkotják. Ha ugyanis az utóbbi időben nem léptették elő őket, akkor kritikusabbak a karrierlehetőségük miatt. Általánosságban leginkább a fiatal munkavállalók váltanának, hisz más tapasztalatokat is szeretnének még szerezni. A 25 év alatti fiatalokra sokkal kevésbé jellemző az a szemlélet, hogy egy munkahely akár örökké is tarthat. E helyett maximum 2-3 évre terveznek, ez idő alatt megtanulnak mindent, amit az adott helyen meglehet, majd váltanak, és máshol kamatoztatják a tudásukat – magyarázta György Máté, az Aon Hewitt legjobb munkahelyek programjának projektvezetője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

A váltásnál a munkabér jelenti az elsődleges motivációt, de csak rövid távon. Hosszabb távon – az életszínvonal fenntartásához szükséges minimális fizetés megléte esetén – viszont már eltérők a motivációk. Valaki a rugalmasságot keresi a munkahelyén, mást a karrierlehetőség vonz, és van olyan is, akit a kollégákkal való jobb együttműködés motivál. A legkiválóbb munkahelyek abban is a legjobbak, hogy meg tudják találni azt a csoportot, amely számára az a legjobbak – mutatott rá.

Kifizetődő a hűség

György Máté szerint az idősebb korosztály azért hűségesebb, mert egyrészt fél váltani, másrészt még úgy gondolja, hogy egy életen át is lehet dolgozni egy helyen. Az 55 év felettiek a biztonságra törekszenek, sokkal inkább megbecsülik azt, ami van.

A cégeknél ugyanakkor számít az, ha valaki hűséges. A kompenzációnak bizonyos elemei például csak évek múltán érhetők el. Ezzel az is a cél, hogy megtartsák a munkaerőt. Az idősebb munkavállalóktól ugyanis sokat tanulhatnak a fiatalok munkatapasztalatban, hozzáállásban. Olyan értéket jelentenek, amire minden munkahelyen szükség van – tette hozzá Lestár Tímea, az ARM Hungary ügyvezetője, mely cég bekerült az Aon Legjobb munkahelyek díjazottai közé a 250 fő alatti kategóriában.

Első a munkavállaló

Lestár Tímea úgy vélte, a munkavállalói elégedettség elérésében segít, ha a vállalat rugalmasan áll a dolgozóihoz. Náluk például támogatják, hogy az alkalmazottak tanuljanak még. Ha kollégáik úgy gondolják, hogy pár év munkaviszony után visszamennének még egy képzésre, akkor akár csökkentett munkaidővel is segítik őket. Négyévente négy hét fizetett szabadságot adnak munkavállalóiknak pluszban, s ez a lehetőség sokakat megtart azok közül, akik váltani szeretnének – fejtette ki.

Az erős munkahelyi közösséghez nélkülözhetetlenek a közösségépítő rendezvények is, de jó szervezettség is kell hozzá. A csapatépítőkön felül az a szemléletmód és hitvallás a fontos, hogy a munkavállalót helyezik első helyre a szervezetben. És ennek nemcsak a HR-vezetőktől kell jönnie, hanem az egész felső vezetés irányából – mondta az Aon Hewitt legjobb munkahelyek programjának projektvezetője.

György Máté szerint ahogy egyéb területeken, úgy a munkahelyek választásában is a személyre szabottság irányába halad a világ. Nemcsak a munkaidő kapcsán, hanem akár az elismerések, béren kívüli juttatások esetében is. Minél személyre szabottabb megoldásokkal járul hozzá egy cég a munkavállalói élményhez, annál népszerűbb lesz.