Miközben a BKV már az utazóközönség soraiból is próbál járművezetőket a céghez csábítani, Magyarországon toboroznak buszsofőröket müncheni munkára.

Több tucatnyi BKV-s járművezető jelentkezett külföldi munkára a közelmúltban magasabb bérek és jobb munkakörülmények reményében – tudta meg az atv.hu. Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnökségi tagja az ATV Start című műsorában elmondta: embertelen körülmények között foglalkoztatják a járművezetőket, ezért a sofőrök 30 százaléka a felmondáson gondolkodik.

Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnökségi tagja

A szakszervezet kongresszusi elnöke – aki maga is buszsofőrként dolgozik – arról is beszélt a műsorban, hogy a napokban egy német közlekedési szakértő az EKSZ-nél járt, hogy járművezetőket toborozzon müncheni munkára, de Ausztriából is folyamatosan keresnek buszsofőröket.

A szakszervezet azonnali bértárgyalásokat kezdeményezett, hogy legalább egy jövő évi biztos 15 százalékos fizetésemelési ígéret tartsa a cégnél a meglévő munkavállalókat, a BKV jogi igazgatója azonban – az EKSZ beszámolója szerint – közölte, hogy a felvetés „nem időszerű”.

„Lasszóval” fogják a sofőröket

A hír azért is meghökkentő, mert a sajtó épp kedden számolt be róla: akkora a buszsofőr-hiány, hogy a BKV már az utazóközönség soraiból is próbál járművezetőket csábítani. Az elmúlt napokban szúrta ki a Pénzcentrum, hogy a fővárosi 9-es buszon megjelent egy álláshirdetés, melyben buszsofőrök jelentkezését várja a vállalat.

A hirdetés szerint elegendő a „C kategóriás” teherjogsi a jelentkezéshez, ha ez megvan, akkor a BKV biztosítja, hogy a jelentkező megszerezze a buszvezetéshez szükséges kategóriájú vezetői engedélyt. Miután a jelentkező elvégezte a szükséges tanfolyamokat és a vizsgákat is sikeresen letette, a cég legalább 200 ezer forint körüli nettó fizetést ad a kezdő buszsofőröknek.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint a BKV hiába ígér az újaknak 200 ezer forintos nettó fizetést, kafetériát, ingyenes utazást a családtagoknak is és már a betanulási időre is fizetést, lasszóval sem lehet annyi embert fogni, amennyire szükség lenne.

Drámai a helyzet?

Nemes Gábor szakszervezeti vezető idén tavasszal arról beszélt, hogy 900 BKV-s felmondása van letétbe helyezve. A dolgozók nagy része Ausztriában készül munkát vállalni, az itteni fizetés nagyjából háromszorosáért. Horváth Csaba ezzel kapcsolatban az ATV-ben elmondta: tavaly mindenféle teatralitás nélkül 750-en felmondtak a vállalatnál, és a szakszervezeti vezető által említett 900 főn kívül további 500 fontolgatja a kilépést. Szerelőket pedig szinte már lehetetlen találni a BKV-hoz.

Nemes Gábor márciusban Bécsben tárgyalt a közlekedési vállalatnál, ahol elmondása szerint előremutató tárgyalások indulhatnak el. „Szeretnénk június végére egy olyan együttműködési megállapodást kötni, amely által lehetővé válik, hogy ha itt nem tudnak megfelelő munkakörülményeket, biztos megélhetést adni a dolgozóknak, akkor főleg azoknak, akik úgyis szándékoznak elmenni, segítsünk abba, hogy Bécsben helyezkedjenek el” – jelentette ki az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.

Forrás: ATV