Visszavonulóban a baby boomer generáció, 10 éven belül javarészt eltűnik a munkaerőpiacról, ahogy legidősebb tagjaik betöltik a hatvanat. 2020-ra a munkaerő 50%-át, 2025-re 75%-át fogja kitenni az Y generáció. A fiatal vezetők ma 25-40 éves ipszilonosok – írja a Piac és Profit.

Nem véletlen, hogy a tegezős megszólítás mellett olyan laza kifejezések hangzottak el az előadók szájából a Piac & Profit Y-generációs konferenciáján, hogy „tök alap dolog”, „tök jó”, „ezerrel tolja”, „munkás cucc” vagy „dobtunk egy hátast”. Elvégre az Y generáció már nem karót nyelt, hivataloskodó korosztály. A fiatal vezetők 25-40 évesek és pontosan ennek a generációnak a tagjai.

A korábbi generációk még látták a hőpapíros faxot, a stencilező gépet, ők még olyan táskával járnak-jártak, amelyekbe kinyomtatott iratokat is pakolnak. Munkavégzésüket mély, bizalmi kapcsolatok határozták meg. A mai fiatal(abb) generáció már a gépeken nőtt fel.

Az Y generáció tagjai a gyerekkorukat már úgy töltötték, hogy a tévé távirányítóval ment, vagyis ők is ki-be-átkapcsolhattak, sőt jó esetben videojáték-konzolokkal is szórakozhattak. Ez a “magas felhatalmazás” mélyen beléjük ivódott, mondta Schäffer Beáta vezetői tanácsadó, az Ifjú titánok – Vezetőknek az Y generációs vezetőkről című könyv szerzője.

Hozzátette, bár sokat beszélünk korosztályról, muszáj szem előtt tartani, hogy elsősorban mindenki egyéni és egyedi karakter, s csak másodsorban valamilyen nagyobb halmaz része (például egy korosztályé).

Mindezzel együtt a cégeknek alapvetően kell máshogy kommunikálnia a mai munkavállalói korosztállyal.

Álláshirdetés

Egy cég vélheti magát fiatalosnak, de ha például az álláshirdetésre nem lehet mobilról bejelentkezni, akkor nem igazi a fiatalos imázsa.
A kattingatós-klikkelős kultúrában annyira rövid ideig figyel az olvasó egy dologra, hogy már kevesen olvassák el a hosszú álláshirdetéseket. Koncentráljunk a lényegre! Hiába sorolunk fel 7-8 alapképességet részletesen felsorolni, csak elriasztjuk vele a jelentkezőket – mondta Szekeres Péter, a Neticle Technologies társalapító-ügyvezetője.

Ugyanakkor – tette hozzá – a jelentkezői oldalon sem árt egy kis erőfeszítés: aki sablon motivációs levelet küld be az álláshirdetésre, tehát nem villantja fel benne, hogy miért akar az adott céghez jönni, annak a jelentkezése automatikusan a kukában landol.

Z-problematika

Hajlamosak lennénk azt hinni, hogy az Y generáció az idősebbekkel nem tud szót érteni ki, holott érdekes módon a felmérések azt mutatják, hogy a nála fiatalabb Z-generációval jön ki a legnehezebben.

Ha a Y generáció versengő, akkor a Z ennek éppen az ellenkezője. A cégek még nem igazán tudnak mit kezdeni a “kényelmességükkel”, mondta az 1995 és 2010 között született legfiatalabb munkavállalókról Schäffer Beáta. Ők már csak a gépükbe mélyedve akarnak dolgozni, “csak ne kelljen felnézni a képernyőről”.

Az idősebbek felé annyira nincs meg a generációs feszültség, hogy az is elhangzott a konferencián, a 40 év alatti munkavállalók gyakran hiányolják a mentorálást a rangidős kollégáktól. Sok helyen viszont erre nincs lehetőség, mert számos ágazat olyan fejlődéscentrikus, hogy az állományt zömében fiatalok teszik ki – különösen a technológiai szektorban. Az Ericssonnál például 33 év az átlagéletkor, tudtuk meg Bohács Bernadettől, az Ericsson Magyarország HR ügyvezető igazgatójától. Az Y generáció megtartása és a velük való bánásmód tehát kulcsfontosságú az ilyen cégeknél.

Forrás: Piac és Profit