Több mint valószínű, hogy pénteken megszülethet a 2017-es bérmegállapodás a BKV menedzsmentje, illetve a két legnagyobb szakszervezeti tömörülés, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) és a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége között – mondta el a Magyar Nemzetnek Bolla Tibor, a fővárosi közlekedési társaság vezérigazgatója.

Megerősítette a Magyar Nemzet értesülését arról, hogy az elviekben már elfogadott, összesen 15 százalékos béremeléssel kapcsolatban már csak egy apró részletkérdésben van vita. A januárig minden dolgozónak visszamenőlegesen járó 10 százalékos növekmény fölött ugyanis 5 százalékot differenciáltan osztanának szét. Az érdekvédők azt szeretnék, hogy annak zömét a legalacsonyabb fizetésűek kapják. Bolla Tibor szerint így 15 százalék fölötti mértékben emelkedhet a járművezetők és a karbantartók fizetése. A tegnapi tárgyalások után ennek módját kell még pontosítani. Kérdésünkre a vezérigazgató hozzátette: a bérmegállapodás tartalmazni fogja a BKV-t is érintő munkaerőhiány orvoslását. A béremeléssel egyrészt növelik a belföldi, köztük az állami közlekedési cégekkel szembeni versenyképességet, másrészt az új jelentkezőket májustól már a megemelt bérrel alkalmazhatják.

Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke szerint a béremelésről számszakilag már nincs vita, az ugyancsak visszamenőlegesen járó differenciálás elveiben, az egyösszegűségben kell megállapodni, s akkor május elseje előtt aláírják az egyezséget. Ebben az esetben természetesen visszavonják a március végén bejelentett sztrájkot, amit a BKV ajánlatára felfüggesztettek. Gulyás Attila is egyetért a cégvezetéssel abban, hogy vonzóbbá kell tenni a céget a munkavállalók számára, a mérnöki fizetések például 250 ezer forintról 350 ezerre emelkedhetnek. Az érdekvédők a dolgozók munkakörülményeinek javítását is elengedhetetlennek tartják.

Nemes Gábor, a sztrájkhoz egyébként csatlakozott Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta: természetesen ők is elfogadják a bérmegállapodást. Tudomásul veszik, hogy az ő szervezetük magasabb bérkövetelésére egyelőre nincs mód, de nem nyugszanak. – Mindaddig folytatjuk a bérharcot, amíg meg nem állítjuk a munkaerő-elvándorlást. A megállapodás ellenére is felvesszük a kapcsolatot a bécsi szakszervezetekkel, s ha lesznek dolgozók, akik így is külföldre mennének, akkor segítünk nekik – tette hozzá Nemes Gábor.

Bírsággondok. A III. kerületi önkormányzat azzal az önkényes lépésével, hogy az ORFK megismételt állásfoglalását meg sem várva, újraindította az autósok szabálytalan kamerás bírságolását, komoly kérdéseket nyitott ki – jelentette ki lapunknak Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Szerinte azt ma már senki sem vitathatja, nem lehet úgy közlekedési bírságot kiszabni, pénzt beszedni senkitől, hogy nincs ott a helyszínen a közterület-felügyelő, aki igazoltatja a szabálytalankodót. A be nem fizetett bírságok kapcsán az ORFK korábban már jelezte: ha a hivatalból indított rendőrségi eljárásban a járművezető személye nem állapítható meg, az üzembentartóval szemben nem lehet szankciót alkalmazni.

Forrás: Magyar Nemzet