Drasztikusan romolhatnak a tanulási és magatartási zavarral küzdő gyerekek esélyei, jogszerűvé tennék a képesítés nélküli tanárok foglalkoztatását és a pedagógusokat arra kényszerítenék, hogy gyógypedagógusi munkát is végezzenek. Fű alatt újabb jogszabály készül – írja a HVG.

„Az oktatás szabályozására vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló előterjesztés tervezet” című salátatörvényt az EMMI április 13-án adta ki öt napos „társadalmi egyeztetésre”, a húsvéti időszakban pedig nem valószínű, hogy a pedagógusok, a szakértők túl sok javaslatot küldtek be. Pedig a benyújtott törvénymódosítás komoly változásokat ír le a közoktatásban.

Megszüntetné például annak a lehetőségét, hogy a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTM) diákokat - ide tartoznak a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás tanulók is - a nevelési tanácsadó javaslatára fel lehessen menteni az érdemjegyekkel való osztályzás alól. Ez mintegy 100 ezer diákot érint hátrányosan.

A tervezet azt is előírná, hogy a jövőben nemcsak gyógypedagógus oktathatna bizonyos tantárgyakat az enyhén, illetve középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulóknak. Ez azt jelenti, hogy az erre nem felkészített tanároknak kellene ezt a feladatot is ellátni.

És unortodox módon oldanák meg a pedagógushiányt is: az ország bizonyos régióiban, illetve meghatározott szakmai területeken pedagógus végzettség nélkül is lehetne tanítani.

A Civil Közoktatás Platform (CKP) szerint a tervezet e két utóbbi javaslata egyfajta beismerése annak, hogy a pedagógus életpályamodell ellenére, tömegesen nem tudják betölteni a pedagógus, gyógypedagógus álláshelyeket. Továbbá az is kiolvasható belőle, hogy a központosítás nem tudja betölteni azt a funkcióját (sem), hogy kezelje a szakemberhiányt, kiegyenlítse a tankerületen belül a humán erőforrásokat. (A tanterületeket többek között éppen ezzel a céllal hozták létre.)

A tervezet életbe lépése után az iskolának már nem kell figyelembe venni a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók egyéni szükségleteit, emiatt pedig tovább növekedett a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók száma. Az a téves szemléletet olvasható ki továbbá e passzusból, hogy a gyermekek értékelés alóli (részleges) felmentése kibújás a felelősség alól, és ha sokat gyakorol a gyerek, majd megtanul írni, olvasni, számolni; miközben az igazság az, hogy a felmentés a frusztráció kiiktatásával éppen hogy a motivációt, a lehetséges maximális fejlődés elérését támogatja. E gyermekek fejlesztéséhez speciális felkészültségre van szükség, nem az elégtelenek „begyűjtésére”.

Forrás: HVG

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

Megvá­lasz­tot­tak — Mi lesz most?



Bill Barry, a mun­ka­he­lyi szak­szer­ve­ze­ti tiszt­ség­vi­se­lők­nek szó­ló új könyv a­me­ri­ka­i szer­ző­je 2017. má­jus má­so­dik fe­lé­ben könyv­be­mu­ta­tó­kat tart Bu­da­pes­ten, Szom­bat­he­lyen, Kecs­ke­mé­ten és Mis­kol­con.

To­vábbi in­for­má­ció