Vissza kell állítani az iskolaigazgatók szakmai önállóságát - hangsúlyozta az InfoRádió Aréna című műsorában Galló Istvánné. A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke bejelentette, ötpontos levélben fordulnak pénteken Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez.

A PSZ elnöke egyértelművé tette, hogy még távolról sem tükrözi a pedagógusok elképzeléseit az iskolák napi működése.

„Még egyáltalán nem vagyunk elégedettek a változással, hiszen a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, KLIK helyett egy Klebelsberg Központot hoztak létre és 59 tankerületet. Egy csomó döntési kompetenciát valóban leadtak a tankerületeknek, de ma még felelősséggel azt mondani, hogy ez tökéletesen működik, nem lehet. A működésnek vannak még buktatói, hiszen most meg olyan új rendszert vezettek be, amit igazán nem modelleztek.”

Galló Istvánné kiemelte, hogy az intézményvezetők szabadsága sem állt vissza a megfelelő szintre.

„Nemcsak arról van szó, hogy ki nevezi ki vagy menti fel a dolgozót, hanem, hogy az intézmények a mai napig nem saját maguk döntenek arról, milyen a gazdálkodásuk, nem olyan költségvetést határoznak meg számukra, amit az intézményvezető felelősséggel felhasználhat, hanem mindenért a tankerület jóváhagyását kell kérnie.”

A PSZ elnöke szerint a gyakorlatban rengeteg a fennakadás és az érthetetlen bürokratikus lépés. Hozzátette, hogy egy ezzel merőben ellentétes rendszer sem a céljuk.

„Nehogy azt gondolja bárki, hogy a szakszervezet olyat szeretne, hogy itt mindenki azt csinál, amit akar. Ez eddig sem volt így. Azoknak a pedagógiai kérdéseknek, amikben a szakemberek az intézményben vannak, a szabadságát meg kellene adni. A túlzott központosítás az iskolai innovációt szüntette meg, aminek legnagyobb vesztese a gyerek.”

Galló Istvánné megjegyezte, hogy sok függ a tankerületi vezetők személyiségétől is, nem mindenki akar ugyanolyan nagy arányban beleszólni az iskolák napi működésébe.

Levelet küldenek

A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke bejelentette, pénteken ötpontos levélben fordulnak Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez.

„Ma minden pedagógus átlagosan 26 ezer forinttal kap kevesebbet, mint amit a kormány ígért.

Pénteken megy el ez a levél Balog Zoltán miniszternek, amiben szerepel az az öt pont, amiről azonnal szeretnénk, ha leülnénk tárgyalni. Az egyik kardinális pontja ez, szeretnénk, ha a már készülő 2018-as költségvetésben ez az igényünk megjelenne.”

Igazságtalanság a tantestületben

Galló Istvánné hozzátette: az emberi erőforrások miniszterének szánt levélben a sztrájkbizottság tagjai előveszik a kötelező óraszám kérdését is.

„Az sem keres többet, aki 26 órában tanít, mint aki 22-ben, mert úgy hozta a szerencse a tantárgyfelosztásban. Ez elfogadhatatlan. Olyan feszültségeket okoz ez az igazságtalanság a tantestületekben, hogy ezt kezelni kell.

Az biztos, hogy több évfolyam kell

A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke elmondta: az óvoda és az iskola közé beépíteni kívánt kilencedik évfolyamról a kormány nem egyeztetett az érintettekkel.

„Ez a magyar közoktatás rendszerében hatalmas nagy átalakítást fog jelenti, amit nem a döntés után kell szakmai vagy társadalmi vitára bocsátani, hanem komoly szakmai vita és előkészítés kellett volna, hogy megelőzze.”

Galló Istvánné hozzátette: azt sem tudják pontosan, hogy mit fogadott el ebben a kérdésben a kormány. A szakszervezeti vezető szerint abban ugyanakkor konszenzus van, hogy az általános iskola évfolyamát bővíteni kell.

„Azok, akik azt mondták, valamifelé elindul az oktatás megreformálása, esetleg egy jó irányba, rögtön csalatkoztak, mert nem biztos, hogy egy nulladik évfolyam kellene, a szakma inkább úgy véli, hogy az alsó tagozatot, az alapozó szakaszt kellene egy évvel megtoldani, amihez egy radikális tananyagcsökkentés is szükséges lenne. Itt lenne lehetősége a gyerekeknek ténylegesen írni, olvasni, számolni az alapműveletekkel, persze bizonyos tudásra is szert tenni, de bőségesen maradna idő a gyakorlásra.”

Galló Istvánné szerint az általános iskolai nulladik évfolyam megszüntetné a rugalmas iskolakezdést a nem iskolaérett gyerekek számára.

„Megvannak ennek a feltételei? Ma az általános iskolák nyolc évfolyamra épülnek. Feltehetően osztályteremhiány lesz. Hogy fog alakulni a tanárképzés ehhez?”

A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint ez az intézkedés a tervezett két év alatt nem vezethető be, mert ahhoz a teljes tananyag struktúrát át kell alakítani.

Forrás: InfoRádió

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

Megvá­lasz­tot­tak — Mi lesz most?



Bill Barry, a mun­ka­he­lyi szak­szer­ve­ze­ti tiszt­ség­vi­se­lők­nek szó­ló új könyv a­me­ri­ka­i szer­ző­je 2017. má­jus má­so­dik fe­lé­ben könyv­be­mu­ta­tó­kat tart Bu­da­pes­ten, Szom­bat­he­lyen, Kecs­ke­mé­ten és Mis­kol­con.

To­vábbi in­for­má­ció