Azt már tudjuk, hogy a katonáknak nincs élet- és felelősségbiztosításuk, de vajon mi a helyzet a rendőrökkel? És mi van akkor, ha egy autósüldözés során a járőr összetöri magát és/vagy a szolgálati gépkocsit? Tényleg vannak az állományban, akik inkább be sem ülnek egy 10 milliós rendőrautóba?

A hortobágyi tűzszerész tragédia után derült ki, hogy a honvédség hivatásos állományú tagjainak nincs élet- és felelősségbiztosításuk. Ezt az ATV oldalán Hende Csaba, volt honvédelmi miniszter azzal magyarázta, hogy a konstrukció olyan indokolatlan nyereséget tartalmazott a biztosító társaságnak, amely miatt lejáratkor nem újították meg a szerződéseket. Ehelyett vállalták, hogy a kártérítéseket a jövőben a HM közvetlenül fizeti meg a katonáknak.

Ennek kapcsán Hende egyébként azt is kezdeményezte, hogy a honvédségi tulajdonú gépjárművek a jövőben még a kötelező felelősségbiztosítás alól is mentesüljenek. A vonatkozó törvénymódosítás óta a HM közvetlenül áll helyt a honvédségi gépjárművek által vétkesen harmadik személynek okozott károkért, s így a volt miniszter szerint több százmillió forintot spórolnak meg az adófizetőknek.

Kötelező a „kötelező”

Kíváncsiak voltunk, mi a helyzet a rendőrökkel. Kérdéseinkre az ORFK Kommunikációs Szolgálata válaszolt. Mint kiderült, a rendőrség hivatásos állományú tagjai részére a Belügyminisztérium (BM) kötött csoportos élet- és balesetbiztosítást. Szemben a honvédséggel, a „rendőrségi vagyonkezelésében lévő szolgálati gépjárművek” legalább rendelkeznek kötelező felelősség-biztosítással, amelyet az üzemeltető területi rendőri szerv (megyei kapitányságok, készenlétiek, reptériek, stb.) köt és fizet.

Casco-juk azonban még a rendőrautóknak sincs. Nagy kérdés tehát, hogy ki viseli az anyagi következményeket, ha mondjuk egy autóüldözés során a rendőr hibájából keletkezik kár a szolgálati autóban.

A szolgálati törvény szerint, amennyiben a hivatásos állomány tagjának felelőssége megállapítható, alapesetben legfeljebb egyhavi alapilletményének felével kell helytállnia, ám ha a károkozás neki felróható hibából következett be, akkor háromhavi alapilletménye erejéig felel, amire az állományilletékes parancsnok részletfizetést engedélyezhet.

Nem akarnak kockáztatni

Korábban a lízing miatt szükségképpen volt Casco a rendőrautókon, ám amióta a szervezet saját tulajdonába kerültek a flották, nincs fedezet a sok százmilliós tételt jelenő biztosításokra – tudtuk meg a Független Rendőr Szakszervezet főtitkár-helyettesétől. Dávid Tibor beszámolója szerint, mivel ma már jóval drágább, olykor 8-10 milliós autókat vezetnek a kollégák, több visszajelzés is érkezett hozzájuk az állományból, hogy inkább átkérik magukat gyalogos járőrszolgálatra, minthogy egy 12-órás műszak végén bekövetkező figyelmetlenséggel többmilliós kárt okozzanak.

Vétlen károkozásnál felmérés történik, és igaz ugyan, hogy a keletkezett kárnak csak bizonyos százalékát fizeti a rendőr, egy 120-150 ezer forintos havi nettó keresetnél, 3 havi alapilletmény elvonás még részletekben is komoly érvégés a kollégák költségvetésén – mondja Dávid Tibor, és elárulja, hogy a szervizelés, javítás fennmaradó összegére egy, évi nagyjából 500 milliós keret van elkülönítve az ORFK-nál.

A főtitkár-helyettes szerint egyértelmű, hogy fentiek miatt kollégái sajnos egyre óvatosabban mennek bele, mondjuk autósüldözésbe. Inkább félreállnak és áttelefonálnak a másik illetékes kapitányságra, hátha ott akad egy bevállalósabb járőr. Az amerikai filmekből jól ismert, árkon-bokron át tartó üldözéseket koccanásos leszorítással a végén, el kell tehát felejtenünk tette hozzá Dávid Tibor.

Forrás: ATV