A BKV Zrt. is munkaerő-problémákkal küzd, jelenleg 130 betöltetlen állás van fizikai, 111 járművezető és 26 szellemi munkakörben. A társaság közlése szerint az elvándorlások miatt trolibuszvezető tanulók felvételét tervezik – írja a Pénzcentrum.

 Jelenleg 10 300 főállású, teljes munkaidőst foglalkoztat a BKV. Évente 600-700 fő megy el a cégtől, fele azért, mert nyugdíjba vonul, de nagy gondot okoz a társaságnak a kiesett munkaerő pótlása. 

Az elmúlt években történt munkaerő-piaci változások és a növekvő számú külföldre kivándorló miatt egyre markánsabb hiány alakult ki bizonyos ágazatokban, régiókban, ami miatt nagy és egyre fokozódik a verseny a jól képzett munkaerőért, amely a társaságunkat is jelentős mértékben érinti” - közölte a BKV.

További negatív tényezőként említették, hogy a cég létszáma főleg az idősebb korosztályokból tevődik össze, ugyanis a fiatal munkavállalók egyre része még viszonylag korán kilép. A legfiatalabb korosztály igényei is átalakultak és egyre kevesebben érdeklődnek a társaságnál jellemző nehéz fizikai munkával járó munkakörök és a sok szakmában alacsonynak számító keresetek iránt.

Mit kér, és mit ad

Jelentős a bérek közötti különbség, mivel igen sok szempontot vesz figyelembe a cég a fizetéseket illetően. A bérek függnek:

a munkakörtől és a munka tartalmától (adatrögzítő, üzemmérnök, betanított munkás, szerelő, stb.),

az elvárt iskolai végzettségtől,

a speciális képzettségtől (pl. gázautó-szerelői, vagy emelőgép-kezelői végzettség),

és a speciális tapasztalatoktól is (járműdiagnosztikai, klímakarbantartói tapasztalat).

A fizikai munkakörökben óránként ezer forint az alapbér, és erre jönnek rá a pótlékok, amik függnek az imént felsorolt kritériumoktól, a társaságnál eltöltött időtől, a vállalt műszaktól, és a túlóráktól is. Mindezt figyelembe véve az alap órabért plusz (bruttó) 50-700 forintos óránkénti pótlék egészíti ki.

A sofőrök bére ettől a szisztémától abban tér el, hogy a vállalt műszak és a túlóra mellett kiegészül még azzal a kritériummal is, hogy milyen típusú járműveket vezet, és mindez még kiegészülhetnek a minőségi munkavégzés, a jegyellenőrzés, a jegyértékesítés miatti fis óradíjas pótlékokkal. Mindez plusz 10-40 százalékos pótlékot jelent a sofőröknek. Az alapbérükről azonban nem kaptunk pontos információt.

Béren kívüli juttatás is van

A cafeteria keret éves összege idén 164 ezer forint, és 10 elem közül választhatnak a jogosultak. Valamit két, közös háztartásban élő családtagja (ez a Kollektív Szerződésben részletesen szabályozott) díjtalanul utazhat a BKV járatain.

Ahol a legnagyobb a gond

Három fő hiányszakma-kategóriát különít el a cég: mérnök, szakmunkás, sofőr. A többi szakmába, például forgalmi munkakörök, középfokú adminisztráció, satöbbi rendszerint nem okoz nehézséget az utánpótlás. A vállalat tájékoztatása szerint a mérnökök ugyan nagy számban fellelhetők a munkaerőpiacon, a multik viszont a magasabb bérezés illetve a jobb munkakörülmények miatt jobb eséllyel tudják alkalmazni őket.

A szakmunkás munkakörök nem túl népszerűek a fiatalok körében, akik mégis ezen a területen szeretnének elhelyezkedni, náluk szakszervizekkel, multikkal és külföldi lehetőségekkel kell versenyeznie a BKV-nak. Emellett olykor még az is előfordul, hogy létszám- és bérgazdálkodási okokból nem tudja a végzős szakmunkásokat foglalkoztatni a társaság.

Kötött pályán közlekedő járművezetők esetében a hosszú, nehéz és költséges tanfolyam (6-9 hó) és az ez idő alatt adható alacsony fizetés (7 órás minimálbér) együttesen okozza a jelentős elvándorlást, és egyre kevesebben jelentkeznek, pedig alapfokú végzettség is elegendő a munkakör betöltéséhez.

„Autóbuszvezetőknél „C” kategóriás jogosítvány kell a munkakör betöltéshez, illetve a külső autóbusz szolgáltató és a teherfuvarozó Társaságok is konkurenciát jelentenek” - tudtuk meg a BKV-tól.

Forrás: Pénzcentrum