Az Európa szerte 18.000 ember részvételével lezajlott felmérés az online kialakuló bizalmat vizsgálta, valamint annak a közösségi gazdaságra és egyéb területekre gyakorol hatását.

A tanulmány a „Beléptünk a bizalom korába” címet viseli, amelynek társszerzője egyrészt a közelmúltban kiadott The Sharing Economy (A közösségi gazdaság) című könyv szerzője, a NYU Stern Üzleti Egyetemen oktató Arun Sundararajan, másrészt a BlaBlaCar alapítója, Frédéric Mazzella. 18 ezer 289 telekocsis által 11 országból összegyűjtött adatok elemzésével vizsgálja, hogy mielőtt még a személyes találkozóra sor kerülne, az emberekben miként alakul ki bizalom a másik irányában.

A felmérés arra a meglepő megállapításra jutott, hogy a válaszadók inkább megbíznak a hiánytalanul kitöltött adatlappal rendelkező online társaikban, mint a munkatársaikban és a szomszédjaikban, és ez a bizalmi szint megközelíti a barátok és a család irányába tanúsítottat.

A válaszadók bizalmi szintje a különböző szereplők irányában:

94% – családtagok

92% – barátok

88% – a hiánytalanul kitöltött adatlappal rendelkező felhasználók

58% – munkatársak

42% – szomszédok

16% – közösségi média kapcsolatok

Mindez rávilágít arra a kiterjedt magatartásbeli változásra, amelynek Európa szerte mindenfelé tanúi lehetünk. Továbbá arra is kiterjed, hogy az online platformok soha korábban nem látott mértékű bizalmat keltenek a felhasználók körében.

A kapcsolódási háló és a digitális bizalmi eszközök bizalmi tőkét biztosítanak az egyén számára, ami egyfelől a személyazonossági és az adatlapokon feltüntetett információknak, valamint a különböző interakciókból származó értékeléseknek köszönhető. Ennek eredményeképpen az online profil alapján azonnal fel tudjuk mérni egy adott személy megbízhatóságát, még akkor is, ha nem találkoztunk vele korábban.

A tanulmány megállapítja, hogy a bizalomnak egy adott, egyenrangú feleket felsoroltató piaci környezetben való növekedése és támogatása a közösségi gazdaság egyéb területeire is kedvező hatást gyakorol. (op)