Két év alatt a duplájára ugrott az ombudsmanhoz érkező panaszok száma: 2014-ben havonta átlagosan 460 beadványt kapott a biztos hivatala, idén viszont már havi ezret. Változás figyelhető meg a szóvá tett témákban is. A polgárok tavaly legtöbbször a munkaügyeik és a büntető igazságszolgáltatás miatt emelték fel szavukat, de sokan írtak levelet a migráció kapcsán is. Utóbbi két téma korábban nem foglalkoztatta ennyire a lakosságot. Az nem meglepő, hogy a végrehajtók és a bankok miatt ezúttal is sokan panaszkodtak – írja a Magyar Idők.

Egyre több dolga akad az alapvető jogok biztosának: az ombudsmanhoz befutó panaszok száma rövid idő alatt lényegé­ben megduplázódott. Míg két esztendővel ezelőtt megközelítőleg 5500 beadvány érkezett a biztos hivatalához, tavaly már nagyjából 8200, az idén pedig két hónap alatt több mint 2000. Amíg tehát 2014-ben átlagosan 460 ügy jutott egy hónapra, ebben az évben már ezer.

Érdeklődésünkre Székely László hivatalában összeállították 2015 panaszlistáját. A lajstrom szerint a legtöbbször – 354 alkalommal – közérdekű beadvány került terítékre, ilyenkor az állampolgárok olyan ügy részleteit tárták a biztos elé, amely – szerintük – valamilyen okból súlyosan sértette a közérdeket. Második helyre – kissé talán meglepő módon – a jogszabályok véleményezése körüli problémák kerültek, sokan tehát a jogalkotás folyamatával voltak elégedetlenek. Ezután a munkajogi viták, a közfoglalkoztatás és a szakszervezetek ténykedése miatt előterjesztett kérelmek csoportja szerepelt. A munkáltatóval vívott jogviták régóta rendszeresen a panaszlista elején szerepelnek, így nem meglepő, hogy a témakör tavaly is az első traktusba került. Annál inkább újszerű, hogy az élmezőnyben kaptak helyet a büntető igazságszolgáltatás elleni beadványok: egyesek a rendőrség munkáját kritizálták, mások a bíróságok kapcsán fogalmaztak meg kifogást, megint másokat a büntetés-végrehajtás viszonyai késztettek levélírásra. A 2015-ben lezárt eljárások több mint öt százaléka a büntetőügyeket érintette, ami a korábbiakhoz képest mindenképp érdemi növekedés. Szintén újdonság az idegenrendészeti téma előretörése: a menekültkérdés a lista hetedik helyére ugrott fel, eggyel megelőzve az oktatásügy – mostanában utcai tüntetésekhez is indokul szolgáló – témakörét.

A biztosnak rendszeresen foglalkoznia kell lényeges gazdasági kérdésekkel is, jó ideje ilyen például a pénzintézetek szerződéskötési és más gyakorlata. A válság előtti időkben a bankok kevesebb tennivalót adtak az ombudsmannak, a panaszok száma 2008 után ugrott meg. Vélhetően a forintosítás, az elszámolás nehézségei indokolhatták, hogy tavaly is sok, 160 panaszt vizsgált meg a biztos a pénzügyi szféra miatt. A tartozások ügye ugyanakkor egy másik esetkörnél, a végrehajtók munkáját kifogásoló jelzéseknél is előkerül. Kedvező változásnak mondható, hogy érezhetően mérséklődött a végrehajtói visszaélésekről szóló esetek száma. Két éve majdhogynem a leggyakrabban szóba hozott téma volt a végrehajtás, a tavalyi 150 beadvány ugyanakkor a lista 13. helyére volt elég. Az ombudsman kimutatása szerint a végrehajtással szinte azonos jelentőségű gondot okozott az, hogy a polgárok nem, vagy csak nehezen tudtak zöld ágra vergődni a különféle ügyfélszolgálatokkal. Számos cégnek és magánszemélynek pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal akadt gondja – erre utal, hogy tavaly 127 panaszt tekintettek át a hatóság munkáját érintően.

Némiképp meglepő, de az egészségügyi intézményekben tapasztalható állapotok kapcsán ritkábbak voltak a jelzések: a kevesebb mint száz beadvány az összes tavalyi ügy nagyjából egy százalékát tette ki. Szintén az érdekességek közt említhető meg, hogy a fogyasztóvédelem hiányosságai nem ösztönözték a polgárokat arra, hogy papírt és tollat ragadjanak. A parkolás ugyanakkor örökzöld témának tűnik: az ombudsmani hivatal 2015-ben is hetven ilyen ügy részleteivel ismerkedhetett meg.

Forrás: Magyar Idők