Az új ötletekre épülő technológiai iparban kulcsfontosságú, hogy a munkatársak minél több szempontból tudják megvizsgálni a problémákat. Az élenjáró vállalatok dollárszázmilliókat költenek arra, hogy csapatuk összetétele a lehető legszínesebb legyen – írja a Világgazdaság.

Hazai viszonyok között egészen megdöbbentőnek tűnő programokkal kényeztetik munkatársaikat a világ legismertebb technológiai vállalatai. Az Intel például az eddiginek a duplájára emelte azt a bónuszt, amelyet azoknak fizetnek, akik segítenek növelni a vállalati sokszínűséget – derül ki a The Wall Street Journal összeállításából. A kezdeményezés lényege, hogy annak, aki nőt, valamelyik kisebbséghez tartozót vagy szeniort – azaz a nyugdíjkorhatár felé közelítő személyt – ajánl munkatársnak, és az illetőt fel is veszik, annak 4000 dollárt fizet a társaság. A lépés kapcsán az Intel hivatalosan azt közölte: elkötelezettek amellett, hogy minél színesebb legyen a náluk dolgozó csapat összetétele. Ez a törekvés egyébként az elmúlt másfél évben egyre nagyobb figyelmet kapott a technológiai szektorban tevékenykedő társaságoknál, hiszen ezeknél túlnyomó többségben férfiak dolgoznak. Az Intelnél például a múlt év végén foglalkoztatott 54 ezer ember háromnegyede volt férfi, és csak az alkalmazottak 44 százaléka színes bőrű. A problémáról a januári CES-en (Consumer Electronics Show) Brian Krzanich, az Intel vezérigazgatója is beszélt, és akkor bejelentette, 300 millió dollárt fordítanak arra, hogy növeljék a munkavállalói sokszínűséget a társaságnál.

  A Facebook júniusban indított el egy programot néhány részlegénél, amelynek lényege, hogy az állásinterjúkra behívottak között legalább egy, valamelyik kisebbséghez tartozó személynek lennie kell, bármely pozícióról legyen is szó. A Google saját kezdeményezésének keretében 150 millió dollárt költ a munkahelyi sokszínűség fokozására. De az Apple-nél is úgy érzik, hogy változtatni kell a jelenlegi helyzeten. Tim Cook, a társaság vezérigazgatója tavaly beszélt arról, hogy a náluk dolgozók 70 százaléka férfi, és az iparág korántsem tett eleget azért, hogy több nőt csábítsanak a technológiai szektorba. Az, hogy az alkalmazottak minél több csoportot képviseljenek, nemcsak etikai szempontból fontos, de hatással van az üzleti teljesítményre is. „Őszintén hiszek abban, hogy a legsokszínűbb csoport tudja elkészíteni a legjobb terméket" – jelentette ki Tim Cook idén júniusban az Apple nagy fejlesztői konferenciáján, a WWDC-n egy beszélgetés során.

  A folyamatos fejlődésre, új ötletekre épülő technológiai iparban kulcsfontosságú, hogy bizonyos problémákat több szempontból is meg tudjanak vizsgálni, így a vállalatoknak egyértelműen az az érdekük, hogy minél szélesebb körből válasszák ki munkatársaikat. Persze arra is oda kell figyelniük, hogy ha sikerült megtalálni a megfelelő embereket, akkor meg is tartsák őket. Az ezt célzó kezdeményezések között is különlegesnek számít a Netflix lépése, amellyel a fizetős online videoszolgáltatást működtető vállalat a gyermeket vállalók helyzetén segít. Az új program lényege, hogy azok, akiknek gyermekük születik, vagy örökbe fogadnak, az azt követő egy évben korlátlan mennyiségű szabadságot vehetnek ki. A cég tájékoztatása szerint ebben az időkeretben a szülők szabadon dönthetnek arról, hogy rész- vagy teljes munkaidős formában mikor mennek vissza a vállalathoz, illetve arra is van lehetőség, hogy ha szükséges, akkor a visszatérésük után ismét szülési szabadságra menjenek. „A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek jobban teljesítenek a munkahelyükön, ha nem kell aggódniuk az otthoni dolgok miatt. Ez a program támogatja a munkatársainkat életük jelentős változásánál, és segít nekik úgy visszatérni a munkába, hogy teljes mértékben a feladataikra tudjanak összpontosítani" – állítják a Netflixnél.

  Nem csoda, hogy oda tudnak figyelni az alkalmazottak segítésére is, hiszen a társaság rendkívül jó időszakát éli: bevétele a második negyedévben 1,64 milliárd dollár volt, ami 22 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A cég tavaly intenzív nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, amelynek eredményei már látszódnak: az április–júniusi időszakban 3,3 millió új előfizetővel bővült a netflixes tábor, közülük mindössze 900 ezren élnek az Egyesült Államokban. A vállalat bejelentette azt is, hogy Japánban a harmadik negyedévben, több dél-európai országban az év végén, míg Kínában jövőre teszik elérhetővé a szolgáltatást.

Forrás: Világgazdaság