A gyermekvállalás és a munkavállalás összehangolásában jelentős szerepe van a családbarát munkaerő-piaci eszközöknek, például a rugalmas (atipikus) foglalkoztatás különböző típusainak. A Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH) és az MKIK Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) közös munkaerő-piaci kutatásából kiderült: a magyarországi cégek jelentős részénél a gyermekes dolgozók munkaidejüket, illetve szabadságukat az iskolák nyitvatartásához tudják igazítani, azonban a szülők újbóli munkába állását elősegítő intézményi eszközök csak elvétve jelennek a vállalati gyakorlatban.
Az utóbbi évtizedekben az európai társadalmak egyik legjelentősebb problémájává vált az alacsony és csökkenő születésszám és az ennek következtében végbemenő elöregedés.
Az 1980-as évek közepétől azonban kimutatható, hogy a nők munkavállalása országos szinten már nem csökkenti, hanem növeli a termékenységet.
A gyermekvállalás és a női munkavállalás egyszerre történő növekedésében jelentős szerepe van a családbarát munkaerő-piaci eszközöknek, például az anyák és apák rugalmas foglalkoztatásának és a gyermekvállalás után a munkába való visszatérést megkönnyítő intézkedéseknek.
A Nemzeti Munkaügyi Hivatal (NMH) és az MKIK Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) közös Rövidtávú munkaerő-piaci prognózis című kutatásának 2013. és 2014. évi felméréseiből kiderül, hogy mely családbarát eszközöket alkalmazzák a legszívesebben a magyarországi vállalatok és melyek a családbarát attitűd szempontjából élenjáró vállalat-típusok.
Családbarát Munkahely Pályázat
8416 magyarországi vállalatvezető válaszából kiderült, hogy bár a Családbarát Munkahely Pályázat ismertsége viszonylag magas a vállalatok körében, ez még javítható lenne.
Az adatok azt mutatják, hogy annak ellenére, hogy már 16 éve létezik, a vállalatok 40 százaléka még nem hallott a pályázatról, mely arány a tisztán hazai tulajdonú cégek között még magasabb (42 százalék). A cégek 58 százaléka hallott már a pályázatról, de még soha nem indult, 2 százalékuk pedig már indult a pályázaton. A pályázó vállalatok jellemzően nagy létszámú, a szolgáltató szektorban működő vállalatok.
Ami népszerű
A vállalatok által a gyermekes, vagy idős szülőket gondozó munkavállalóiknak biztosított családbarát lehetőségek közül a legelterjedtebb az, hogy a munkaidő beosztásánál és a szabadság kiadásánál a vállalat figyelembe veszi az oktatási intézmények nyitva tartását (a vállalatok háromnegyede él ezzel).
Emellett népszerű eszköz a részmunkaidős munkavégzés lehetősége (66 százalék) és a képzések (54 százalék), illetve a rugalmas munkaidő lehetőségének biztosítása is (51 százalék).
És ami nem
Jóval kevésbé elterjedt a gyermekes munkavállalók számára biztosított távmunka lehetősége (a cégek 14 százalékánál van ilyen). A legritkábban alkalmazott eszközök a bölcsődei-óvodai elhelyezés támogatása és a gyermekek napközbeni felügyelete (játszószoba, napközi) a munkahelyen.
Tehát a gyermekes munkavállalók újbóli munkába állását elősegítő intézményi eszközök csak elvétve jelennek meg a magyarországi vállalati gyakorlatban, holott ezek elterjesztése jelentős hasznokkal járhat a munkavállalók számára, melyből a vállalatok is sokat profitálhatnak az elkötelezett, lojális munkaerő révén.
A külföldi szolgáltató multik jeleskednek a leginkább
A 11 vizsgált családbarát eszközből egyet sem használ a megkérdezett vállalatok 22 százaléka, melynek oka nagyrészt az, hogy a minta harmadát a legfeljebb 49 főt foglalkoztató vállalatok adják, és ezek között magas az egy eszközt sem említők aránya. A felsorolt 11 lehetőségből egyet alkalmaz a megkérdezett vállalatok 11 százaléka, két eszközt jelzett 16 százalékuk, három vagy négy eszközt pedig 15, illetve 14 százalékuk. Öt lehetőséget a cégek 11 százaléka alkalmaz, hatot vagy annál többet pedig szintén 11 százalékuk.
Az adatok azt mutatják, hogy szinte mindegyik, fent felsorolt családbarát lehetőséget a nagyvállalatok, a szolgáltató szektorban működők, a külföldi (rész)tulajdonban levők, illetve a jó üzleti helyzetű cégek alkalmazzák a legnagyobb arányban. Kivétel ez alól a havi néhány órás munkaidő-kedvezmény, melyet leggyakrabban a kisvállalatok vesznek igénybe.
Az egy-egy vállalatnál alkalmazott családbarát lehetőségek számát tekintve az tapasztalható, hogy egy jól behatárolható vállalati kör az, amely jellemzően több családbarát eszközt is alkalmaz, vagyis családbarát attitűddel rendelkezőnek mondható.
Ezek a külföldi tulajdonú, a szolgáltató szektorban működő, valamint a legalább 250 főt foglalkoztató nagyvállalatok. A hazai tulajdonú kisvállalatok körében ezek a gyakorlatok még nem terjedtek el, részben valószínűleg anyagi okok, másrészt pedig a vállalati kultúra sajátosságai miatt.
Emellett az is látható az adatokból, hogy a jó üzleti helyzetű, illetve a pozitív kilátásokra számító cégek hajlamosabbak családbarát eszközökre „áldozni”.
Fontos kiemelni, hogy az alkalmazott családbarát eszközök számát az befolyásolja legerőteljesebben, hogy az adott vállalat indult-e már a Családbarát Munkahely Pályázaton. Azok a vállalatok, melyek már indultak a pályázaton, vagy legalábbis hallottak róla, átlagosan jóval több családbarát lehetőséget kínálnak később munkavállalóik számára, mint a többi vállalat. Ez az eredmény arra mutat, hogy a Családbarát Munkahely Pályázat fontos eszköz a magyarországi vállalati kultúra fejlesztésében és a családbarát attitűd elterjesztésében, ezért fontos lenne, ha minél több vállalat tudomást szerezne erről a lehetőségről.
Forrás: Portfolio