A vasúti alágazatban érdekelt cégek érdekképviselete, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint egy sztrájk a vasutasok munkahelyét veszélyeztetné.

A Hungrail az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében hangsúlyozza, növekvő aggodalommal figyelik a MÁV-csoportnál zajló bértárgyalásokat, ahol a szakszervezetek a vasúti áruforgalom blokkolásának szándékát is bejelentették.

A Hungrail közleményében emlékeztet, a hatályos jogszabályok alapján a közlekedési közszolgáltatásban nagyon nehéz sztrájkot szervezni, a minimális szolgáltatás mértéke akkora, hogy az szinte nem is korlátozza jelentősen az utasforgalmat, ugyanezen előírások azonban az árufuvarozást már nem védik ennyire hatékonyan.

A vasutas szakmai érdekképviselet úgy látja, hogy egy árufuvarozást érintő többnapos vasutas sztrájk jelentős mennyiségben terelne át a vasútról forgalmat a kamionokra, amit utána már nem lehetne visszahozni, ez a MÁV-csoport sztrájkolni készülő vasutasok munkahelyének elvesztésével is járhat, különösen a munkanélküliség által amúgy is sújtott Záhony térségében, ahol az Ukrajna felől érkező vasúti árut átrakják az eltérő vasúti nyomtávolság miatt.

A közlemény szerint a vasúti árufuvarozást piaci alapon végzik, abban az állam közvetlenül nem érintett. A tehervonatok összeállításához és továbbításához kapcsolódó szolgáltatások egy tekintélyes hányadát azonban a vasúti árufuvarozók a MÁV-csoporttól rendelik, vasutasok ezreinek biztosítva ezzel a megélhetését - írja közleményében a vasút szakmai érdekképviselet.

Kovács Imre, a Hungrail elnökségi tagja, a piacvezető Rail Cargo Hungaria (RCH) elnök-vezérigazgatója a közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy a társasága által a piacon egyedüliként végzett úgynevezett egyedi kocsis forgalom erős versenyben áll a közúttal, és e szolgáltatás rendelkezésre állásának akárcsak átmeneti csökkenésére is a vasúti szállítás felhagyással reagálnának a fuvaroztatók.

Az Rail Cargo Hungaria a szakszervezetekkel már tavaly megkötötte az idei évre szóló bér-, illetve a 2020-ig érvényes foglalkoztatási megállapodást, ugyanakkor a piaci viszonyok átrendeződése miatt lehetőség van a csoportos létszámleépítésre, erre a Rail Cargo Hungaria egy számára kedvezőtlen helyzetben, a cég túlélése érdekében bizonyosan rászánja magát - jelentette ki Kovács Imre a közleményben, utalva arra, hogy Záhony térségében szinte minden vasutas az áruk vasútról vasútra történő átrakásából él, zömében a MÁV-csoport alkalmazásában.

A Hungrail közleményében arra is felhívja a figyelmet, hogy egy vasutas sztrájk hatására a forgalom a magyar terminálról várhatóan a szlovákra vándorol majd át, ahonnan szinte lehetetlen visszahódítani a fuvarokat.

Záhonyban hosszú évek óta idén januárban sikerült először jelentős, 35 százalékos forgalomnövekedést elérni a bázishoz képest, illetve remény nyílt arra is, hogy a dunaújvárosi acélmű (Dunaferr) újra Záhonyon keresztül hozzon be alapanyagot. A kedvező trend fenntartására esély sem lenne egy vasutassztrájk esetén - írja közleményében a Hungrail.