Jó, ha tudja minden döntéshozó, hogy mi, pedagógusok, soha nem fogunk beletörődni abba, hogy bármely hatalom csavargyárnak nézze az iskolát. Az elégedetlenség máskor és más formában, de újra fellángol - nyilatkozta a Figyelőnek a pécsi Apáczai Nevelési Központ 2. Számú Általános Iskolájának tanára, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete dél-dunántúli ügyvivője.

- Mennyi az esélye a tüntetésnek most, hogy Orbán Viktor miniszterelnök és Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter is megerősítette, a KLIK marad?
- Nemrégiben a Herman Ottó Gimnázium nyílt leveléhez csatlakozott tantestületek, szervezetek képviselői, szülők, diákok találkoztak Budapesten, ahol előkerült az a kérdés, hogy beérjük-e tűzoltójellegű és kedélyjavító intézkedésekkel. Egyöntetű volt a válasz, hogy nem. Rendszerszintű változtatásokat akarunk, amelynek egyik fontos pontja a roppant káros és fölösleges centralizáció, a fejünkre tett, a fenntartói és egyben munkáltatói jogköröket is birtokló KLIK. Ha a KLIK marad, akkor az alapproblémák jó része is marad.

- Ha magasabb fokozatba kapcsolnak, elképzelhető egy netadó-tűntetés léptékű megmozdulás?
- Az elégedetlenség mértéke meglehetősen nagy. A kormány most mintha azt ismételné, amit a felsőoktatásban megtett, és amivel sikeresen leszerelte az akkori elégedetlenséget: létrehoz egy látszategyeztetést, amellyel egyrészt húzni lehet az időt és úgy tenni, mintha valóban változtatni akarnának, másrészt lehet mutogatni, hogy de hiszen tárgyalnak, fölösleges utcára menni. A tankerületi fórumon is erre hivatkozott Pölöskeiné helyettes államtitkár. Mintha legalábbis nem vették volna eddig figyelembe a számtalan panaszt, amely hozzájuk eljutott, és az elmúlt hetek eseményei ne azt bizonyítanák, hogy ők csak az erőből értenek.

- A körülmények nem optimálisak, de valóban csak emiatt romlik a gyerekek teljesítménye?
- Elsősorban a folyamatosan növekvő tananyagmennyiség miatt romlik, amely most már tényleg drámai. Nem beszélve a megnövekedett óraszámról. Nincs idő a gyakorlásra, de a pihenésre, kikapcsolódásra sem.

- Ha minden így marad, mi lesz a következménye?
- Nagymértékű apátia vagy még nagyobb elégedetlenséghullám. A gyerekek számára pedig a színvonalas oktatás és használható tudás tekintetében az esélyek további szűkülnek. De azt jó, ha tudja minden döntéshozó, hogy abba mi, pedagógusok, soha nem fogunk beletörődni, hogy bármely hatalom csavargyárnak nézze az iskolát. Az elégedetlenség máskor és más formában, de újra fellángol.

Forrás: Figyelő