Miközben több mint száz karbantartó kirúgására készül a BKV, vezérigazgatói tanácsadóként alkalmazta a Volánbusz áprilisban menesztett vezérigazgatóját. A háttérben pedig szép csendben tucatnyi dolgozójától válik meg a BKK is – értesült a Népszabadság.

Idén áprilisban menesztették a Volánbusz éléről Dévényi Gergelyt, aki 2013 nyarán foglalta el a közlekedési társaság vezérigazgatói széket. Bár a távozás okát nem jelölték meg, jól értesültek félresikerült közbeszerzési ügyet emlegetnek. Mindenesetre nem kellett sokáig várnia az új lehetőségre. A BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor maga mellé vette tanácsadóként.

S ez nem meglepő. A fővárosi cégeknél szinte már gyakorlattá vált másutt elbukott cégvezetőket alkalmazni. Mint emlékezhetünk a BKK az év elején igazolta le a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatóját, Tóth István Tibort, akinek „vezető állású munkavállalótól elvárható képességek hiánya miatt" mondott fel Szeged önkormányzata 2014 novemberében. Dabóczi Kálmán BKK vezérigazgató közlekedésszervezőként alkalmazta. (Később követte őt a BKK-hoz a szegedi cég volt felügyelőbizottsági elnöke is.) Dabóczinak nem ez volt az első meghökkentő személyzeti döntése. Korábban a Synergon Informatikai Nyrt. Futár-projektbe belebukott vezérigazgatóját, Jutasi Zoltánt tette meg a BKK informatikai vezetőjévé.

S ha már ennyi klasszis érkezett a céghez, a Népszabadság információi szerint meg az idén megválnának több tucat munkavállalótól. De nem együtt, csoportos létszámleépítés keretében, hiszen akkor egyeztetni kellene a szakszervezetekkel is, hanem egyenként. Ennek érdekében olyan helyzetet teremtenek, hogy a munkavállaló maga mondjon fel, ha ezt nem sikerül elérni, akkor hatékonyságnövelésre hivatkozva küldik el őket sorban.

Szabó István a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete elnöke szerint a felmondássorozat az érdekvédelmi szervezeteket is utolérte, a BTDSZ egyik bizalmija már megkapta az elbocsátó szép üzenetet. Szabó úgy tudja, hogy a kirúgottaknak nem ajánlanak fel a cégen belül más munkakört.

Amint arról a Népszabadság a múlt héten beszámolt: teljesítménycsökkenés miatt bocsátaná el 111 dolgozóját a BKV. Bolla Tibor múlt csütörtökön jelentette be a csoportos létszámleépítést. Indoklása szerint a buszágazat nagy arányú kiszervezése, illetve az új bérleti konstrukció miatt már nincs szükség ennyi karbantartóra. Csakhogy a karosszéria lakatosok és a szerelők már most is túlóráznak, jövőre pedig az átmeneti teljesítménycsökkenés után a jelenleginél is több karbantartóra lesz szükség a metrópótlások miatt - értetlenkedik Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki a vezérigazgatói kérésnek eleget téve, hétfőre elküldte javaslatait a csoportos létszámleépítés elkerülésére.

Ebben többek között azt javasolta, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntése miatt így is-úgy is újtratárgyalandó bérleti szerződésbe vegyék bele, hogy a karbantartást a BKV végezze a jövőben a bérelt buszokon is, így legalább saját munkavállalók használhatnák a cég infrastruktúráját. Nemes szerint a téli időszakban megnövekvő karbantartó feladatok miatt felelőtlenség elküldeni ennyi dolgozót, akiknek megtartása a 3-as metró közeledő rekonstrukciója miatt hamarosan a jelenleginél is nagyobb szükség lesz. 

A BKV munkaadói és munkavállalói képviselőkből álló állandó bizottsága mindenesetre a tervezett létszámelépítést is felvette holnapi ülésének napirendjére.

Forrás: Népszabadság