Bár a munkanélküliek aránya még mindig 10 százalék felett mozog Szlovákiában, mégis komoly gondok mutatkoznak az autóiparban a szakképzett munkaerőt igénylő állások betöltése terén. Ez a probléma egyenesen égetővé válik, ha a Jaguar Land Rover az év végéig véglegesen megállapodik egy telephely létrehozásáról a Fico-kormánnyal – írja a Magyar Idők.

Több ezer szakképzett alkalmazott hiányzik az autóiparban, ezért ha a szakközépiskolák és az egyetemek nem kezdenek szorosabban együttműködni az autógyártókkal, komoly veszélye van annak, hogy az autógyárak néhány éven belül főleg külföldi munkaerőt fognak foglalkoztatni – figyelmeztetett a Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP). Az autóiparnak a 2019-ig tartó időszakig 12-14 ezer szakképzett új alkalmazottra lesz szüksége. Tény, hogy ebbe a számba már bevonták a Jaguar Land Rover leendő alkalmazottait (az előzetes tervek mintegy hatezer embert foglalkoztató gyárról szólnak), ha a gyártó végleg úgy dönt, a nyugat-szlovákiai Nyitrán építi meg új telephelyét. „Már most egyértelmű, hogy a szlovákiai munkaerőpiacon nincs elég szakképzett ember" – állítja Juraj Sinay, a ZAP elnöke. Szlovákiában ugyan már létezik duális képzés, tehát az iskolák és az üzemek együttműködése, ebbe viszont csak a középiskolák kapcsolódnak be. „Az egyetemek végzőseinek jelenleg nincsenek gyakorlati tapasztalataik. Elméletből jelesek, de a gyakorlatban nem, képtelenek azonnal megfelelni a gyártók igényeinek" – állítja Július Hron, a ZAP oktatási bizottságának vezetője.

A szövetség felmérése szerint Szlovákiában a főiskolások bő 30 százaléka egyenesen piacképtelen ágazatokon tanul. Az oktatásügyi minisztérium szerint a duális képzés megfelelően van beállítva, és nemcsak az országban már termelő autógyártóknak, de a Jaguarnak is képesek lesznek elég alkalmazottat biztosítani. Az autóipari szövetség szerint viszont ha a duális oktatás rendszerét nem állítják be megfelelően, akkor a pozsonyi Volkswagen, a zsolnai KIA Motors és a nagyszombati PSA Peugeot-Citroën gyárának egyetlen lehetősége rövidesen csak az lesz, hogy Magyarországon vagy Romániában keressen embereket. Pedig a szlovákiai autógyárakban átlagon felüli a kereset, a bérek 1100 euró felett járnak, a pozsonyi Volkswagen már 1300 euró környékén mozog, miközben az országos átlag 870 euró körüli. Szlovákia számára az autóipar kulcsfontosságú ágazat, az ország az ezer lakosra jutó legyártott gépkocsik terén világelső (183 darab/1000 fő). Az ágazat közvetlenül 80 ezer főt foglalkoztat, áttételesen pedig mintegy 200 ezer embert.

Forrás: Magyar Idők