Hiányszakma a troli-, villamos- és buszvezető, pedig a közlekedési társaságok akár 130 ezres kezdőfizetést is adnak. Jelentkező még van elég, csak a minőséggel van baj – tudta meg a delmagyar.hu.

– Mindig is trolivezető akartam lenni, ez most elsőre sikerült – mondta a 22 éves Csapó Dániel, aki az SZKT egyik legújabb sofőrje. A szegedi fiatalember azon kevesek közé tartozik, aki hivatásként tekint szakmájára. A 22 éves trolivezetőre nagy szükség van, mert az SZKT és a busztársaság egyaránt folyamatos sofőrhiányról számol be, hónapok óta nem tudják feltölteni a létszámot.

   – Nem a jelentkezők számával, hanem a minőséggel van a probléma – mondta lapunknak Gombos Ferenc. A Szegedi Közlekedési Kft. forgalmi főmérnöke elmondta, hogy a 60-100 jelentkező 40 százaléka azonnal kiesik a végzettségek hiánya miatt, a többiekből válogatnak.

   Hozzátette, sokaknak már a jelentkezéskor elmegy a kedvük a munkától, miután kiderül, hogy a bejárás tetemes költséget jelent. – Emiatt elsősorban olyanokat keresünk, akik szegedi lakcímmel rendelkeznek, illetve olyan helyen laknak, ahonnan közlekedik szolgálati járat – folytatta Gombos Ferenc. Azt mondja, villamosra olyan nehéz vezetőt találni, mintha űrhajóst keresnének: a szigorú orvosi alkalmassági vizsgálat miatt még a teljesen egészséges 50-esek is kiesnek, sokakat a 6-8 hónapig tartó tanfolyam és a nehéz vizsgakövetelmény riaszt el. Az előszűrés része egy egyszerű teszt, ahol egyebek mellett ilyen kérdésekre kell válaszolni: normál légköri nyomáson hány fokon forr a víz? Melyik a nehezebb: egy kiló vas, vagy egy kiló toll? A bér nem rossz, ha a megyei adatokat nézünk. A KSH szerint a megyei átlag 2015 első félévében nettó 134 ezer forint volt, ennyit kaphat egy kezdő trolivezető – pótlékostul, cafeteriástul, a család ingyenes bérleteit is beleszámolva. – Ez a fizetés nem vonzó. A minimálbér kétszereséért sem könnyű trolivezetőt találni. Tapasztalataink szerint a motiváltabb, érettségizett, nyelvet is beszélő munkaerő Budapestre, illetve Nyugat-Európába megy – tette hozzá Gombos Ferenc. A trolivezetőket 4 hónap alatt kiképzik. A főmérnök szerint egy átlagos képességű ember kellő felkészüléssel és kitartással biztosan el tudja végezni a tanfolyamot, és bekerül a céghez. Manapság az sem mellékes, hogy az SZKT hosszú távra, megbízható munkalehetőséget biztosít. Jelenleg 10 százalékos sofőrhiánnyal küzdenek.

   Nemcsak az SZKT-nál, a Volánnál is kevés a sofőr. A DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt.-nél elmondták, a társaság költségén jelenleg 25 sofőrt képeznek. Hozzátették, országos probléma a járművezető-hiány. Egy kezdő buszvezető 110 ezer forint körüli nettóra számíthat, amihez cafeteria is jön, plusz díjazzák, ha spórolósan vezet.

Forrás: delmagyar.hu