A fővárosban dolgozó buszsofőrök, és a távolsági buszvezetők is túlterheltek a létszámhiány miatt. A szakszervezeti vezetők szerint ezen tovább ronthat a megemelt túlórakeret bevezetése. A túlterheltség pedig növelheti a balesetveszélyt is, azonban a sofőröket ellenőrző üzemorvosok sokszor nem tudnak mindenre kiterjedő vizsgálatokat végezni a pácienseken – számolt be az ATV.

Kitört ablaküveggel szállította az utasokat a 133E jelzésű busz. Az üveget nem vandálok törték be, az utasok elmondása szerint a sofőr egy sószóróval koccant, ekkor történt a baj.

A konkrét esetet még vizsgálják, de az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt mondja, a fővárosban dolgozó buszvezetők nagyon túlterheltek.

Naszályi Gábor szerint nagy a létszámhiány, ezért is keresnek folyamatosan buszvezetőket a BKV-nál, de

sokszor az újonnan érkező dolgozók szinte azzal a lendülettel fel is mondanak, miután szembesülnek a munkavégzés körülményeivel. 

Az ember, ha bemegy a garázsba például munkakezdéskor, végzéskor látja, hogy milyen kimerültek a sofőrök

– mondta Híradónknak Naszályi Gábor. A szakszervezeti elnök szerint a buszsofőrök sokszor „élőhalottként” mennek dolgozni. Hozzátette: a munkatörvénykönyve vagy a vállalat hatályos kollektív szerződése is megköveteli azt, hogy kipihenten érkezzen a járművezető, ez a kettő viszont Naszályi szerint nem egyeztethető össze.

A távolsági buszoknál is több éve folyamatos a létszámhiány. Baranyai Zoltán szerint ezen tovább ronthat a túlóratörvény megváltoztatása. Pedig már így is vannak olyanok, akik nem bírják a terhelést.

Szakszervezeti tisztségviselő azért hagyta el a szakmát, mert már annyi volt a túlórája, illetve annyira bizonytalan volt a havi foglalkoztatása, hogy azt mondta, neki fontosabb, hogy a gyerekét lássa, nevelhesse, minthogy hétről-hétre, napról napra beleavatkoztak az előre megkapott szolgálati beosztásába, merthogy a létszámhiány megkövetelte

– mesélte a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke.

Háziorvosok végeznek üzemorvosi munkát

A nagyobb társaságok külön szakembert alkalmaznak a dolgozók egészségügyi szűrésére, de sok kisebb cég ezt nem engedheti meg magának, ilyenkor pedig a sofőrök a saját háziorvosukkal végeztetik el a vizsgálatot.

Komáromi Zoltán azt mondja, ő az ilyen esetekre külön készített egy kérdőívet, amelyet aláírat a sofőrökkel, mert egy 10 perces vizsgálat során nem derül ki, hogy vannak-e a páciensnek eltitkolt betegségei.

„Engem nagyon könnyű átverni, mert gondolatolvasásban nagyon gyönge vagyok. Viszont, ha aláíratom az illetővel, hogy eltitkolt betegsége nincs, és az adott kérdésekre ő nemmel válaszolt, akkor, ha később, 5 év múlva megkeres egy hatóság engem az ügyben, hogy miért adtam ki ezt az igazolást, akkor az archívumból előveszem ezt a papírt, leteszem a hatóság asztalára, és azt mondom, kérem, engem becsaptak” – magyarázta a háziorvos.

Komáromi Zoltán szerint lassan hungarikumnak számít, hogy háziorvosok végeznek üzemorvosi munkát.

Forrás: atv.hu