Különleges hivatás a vasúti jegyvizsgáló, mert nem csak egyszerűen „lyukasztania” kell a munkája során, hanem figyelnie kell az utas- és vagyonbiztonságra, és nem utolsó sorban saját épségére is. Ehhez pedig többek között nagyon jó arcmemóriára és éberségre van szüksége, ha kell hajnalban, napközben vagy este – mondta a Klubrádióban szakmája bemutatásakor Kohán József MÁV-kalauz, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) tagcsoport-vezetője.

Mivel ezeket a képességeket egy kalauz nem feltétlenül birtokolja születésétől fogva, a munkáltató rendszeresen tart számukra memóriafejlesztő tréningeket, majd a tudásukat tesztekkel ellenőrzi.

Felnéznek rájuk

Az is fontos, hogy az utasok elsősorban a kalauzoktól várnak segítséget, bármilyen kérdésük, problémájuk van – legyen szó csatlakozásról, késéről, vagy szinte akármi másról – mintha a jegyvizsgálóknak valami csodaszerük lenne. Ez azonban inkább széppé teszi a munkájukat, mert – főleg a kiemelt szolgáltatást nyújtó vonatokon – az utasok, mondhatni, felnéznek rájuk: számítanak a személyükre, fontosnak tartják őket – tette hozzá.

A feladataik kapcsán Kohán József azért azt is megemlítette, hogy a jegyvizsgálóknak nem úgy telik az idő, mint a munkavállalók többsége számára, hiszen

bármilyen napra beoszthatják őket, napközben és este is, a vasutasoknak nincs hétvége vagy ünnepnap, a MÁV sosem szabadnapos

– fogalmazott. Gyakran előfordul azonban, hogy egy-egy kalauz hosszú évekig ugyanazon az általa jól ismert néhány vonalon dolgozik, feltéve hogy maga nem kéri, más telepállomásra helyezzék át. Ennek jellemző oka lehet valamilyen magánéleti változás, például, hogy a kalauz másik városba házasodik vagy a barátja, barátnője – feltehetően tanulás vagy munka miatt – költözni kényszerül.

Mások, mint a BKK-ellenőrök

Kohán József arról is beszélt, hogy szerinte a kalauzok közmegítélése jobb, mint a buszokon, egyéb tömegközlekedési eszközökön dolgozó ellenőröké.

Ennek kapcsán megjegyezte, a vasúti jegyvizsgálók igyekeznek mindig utasbarát módon végezni a munkájukat, és bár az érvényes díjszabások és utasítások szerint kell eljárniuk, a kalauz minden helyzetben elsősorban ember, ahogy azt az oktatásukon is elmondják nekik.

Szerinte olyan drasztikus fellépés, drákói szigor, amit a BKK-nál, illetve a BKV-nál tapasztalt, a vonatokon nem jellemző. Ezt igazolja szerinte az is, hogy a többi MÁV-dolgozóhoz viszonyítva is magasan a kalauzok elfogadottsága a legjobb – a pénztárosokkal egyetemben.

A diszkóvonat külön kategória

Konfliktusaik természetesen nekik is rendszeresen adódnak. A leggyakoribb problémák közé tartozik, hogy az utas otthon felejti a vasúti bérletét, a kedvezményes menetjegyhez szükséges igazolványt. Akadnak azonban olyanok is, akik eleve nem akarnak fizetni az utazásért.

Külön kategória a hétvégi „diszkós” vonatok közönsége, akik az esti szórakozásból reggel hazafelé utazva, a szokásosnál bátrabbnak érzik magukat, azt hiszik, többet megengedhetnek maguknak, mint máskor. Egy ilyen találkozásból adódó konfliktust a kalauzok attól függetlenül meg tudnak oldani, hogy épp tagbaszakadtak-e vagy sem, férfiak-e vagy nők. Nagyon talpraesettek a kollégák, próbálnak alkalmazkodni a helyzethez, és van, hogy szép szóval sikerül elsimítani a problémát – mondta.

Elégedett utas és pittyegő telefon

Összegezve a kalauzszakma szépségeit, Kohán József azt mondta, ha már egy embernek segíteni tudnak, és az utas megelégedve száll le, megköszönve az utazást, az már pozitív érzést okoz bennük. Ezen kívül az a pittyegő telefonhang is nagy örömöt tud okozni a jegyvizsgálóknak, ami a fizetésük átutalását jelzi, de még ennél is jobb érzéssel töltené el őket, ha a mostaninál több pénz érkezne a bankszámlájukra, mert azt tudni kell, hogy a kalauzok jelenleg nem sztárgázsiért dolgoznak – tette hozzá.

A bértárgyalásokon elért haladás mellett, azzal nőhet még a dolgozó fizetése, ha feljebb tud lépni a ranglétrán.

Az első lépcsőfok a normál jegyvizsgálói státusz, a következő a vezető jegyvizsgáló, aki nélkül nem indulhat el egy szerelvény sem, ő az, aki utasítást adhat a vonatszemélyzet számára. Ehhez azonban „tömérdek” tananyagból kell sikeres vizsgát tenni. A szakma csúcsát a vizsgáló főkalauzi poszt jelenti, ők a többi kalauz munkáját és az utasokat is ellenőrzik, akár egy felügyeleti szerv. Jelenleg nagyjából négy tucat ilyen személy dolgozik a MÁV-nál.

A Kohán József kalauzzal készített interjú az Ötös című műsor augusztus 7-ei, keddi adásában hangzott el, a riporter Bódy Gergő volt. A beszélgetés hangfelvételét a cikk elején kattinthatja!

Forrás: Klubrádió

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ

Megvá­lasz­tot­tak — Mi lesz most?



A szem­lé­le­té­ben teljes mér­ték­ben újdon­ság­nak szá­mí­tó könyv egy­részt meg­oldást nyújt a ma­gyar szak­szer­ve­ze­te­ket is súj­tó fo­lya­ma­tos tag­lét­szám­csökkenés meg­állí­tá­sá­ra, más­részt se­gít át­te­kin­te­ni a mun­ka­he­lyi tiszt­ség­gel já­ró fe­la­da­to­kat, va­la­mint azok si­ke­res el­lá­tá­sá­hoz gya­kor­la­ti ta­ná­csok­kal lát­ja el a mun­ka­he­lyi szak­szer­ve­ze­ti tiszt­ség­vi­se­lőket.

To­vábbi in­for­má­ció