Az emberek 93%-a elfogadná a robotoktól kapott utasításokat a munkahelyén – többek között ez derül ki az Oracle és a Future Workplace legújabb kutatásából. A felmérés megállapításai alapján a HR vezetők és a munkavállalók készen állnak a mesterséges intelligencia (MI) használatára, azonban a vállalatok mégis sokszor kudarcot vallanak az MI bevezetése és a munkaerő felkészítése során – írja az mmonline.hu.

A felmérésben 1320 HR vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg az Egyesült Államokban, az eredmények pedig azt mutatják, hogy az emberek szívesen használnának mesterséges intelligenciát a munkájuk során és tisztában vannak vele, hogy a manuális munkafolyamatok automatizációján túl milyen más előnyökkel szolgál ez a technológia. Ennek ellenére a vállalatok nem támogatják kellőképp az alkalmazottakat az MI használatában, következésképp csökkenő termelékenységgel, elavuló tudásbázissal és a munkaerő elvesztésével kell szembenézniük.

A kutatásból az is kiderült, hogy jelentős különbség van az MI munkahelyi és otthoni használatának elterjedtsége között.

Míg a magánéletében az emberek 70%-a használ valamilyen mesterséges intelligencia technológiát, a HR szakemberek csupán 6%-a alkalmazza ezt az eszközt, és csak a munkavállalóknak is csak 24%-a.

Hogy kiderítsék, miért van ilyen markáns eltérés az MI adaptáció terén, amikor az emberek egyértelműen szeretnének mesterséges intelligenciát használni a munkájukban is (93%-uk megbízna a robotoktól kapott instrukciókban is), az Oracle és a Future Workplace megvizsgálták, hogyan vélekednek a HR vezetők és a munkavállalók az MI előnyeiről, milyen akadályai vannak az MI munkahelyi bevezetésének, illetve milyen üzleti következményei lehetnek, ha egy vállalat nem használ mesterséges intelligenciát.

A munkavállalók és a HR vezetők látják az MI-ben rejlő potenciált

A kutatásban megkérdezett összes válaszadó egyetértett abban, hogy az MI pozitív hatással van a szervezetekre. A mesterséges intelligencia legnagyobb hasznának pedig egyöntetűen a fokozott termelékenységet jelölték meg. A következő 3 év távlatában a válaszadók pozitív hatásokra számítanak az MI kapcsán.

A munkavállalók 59%-a szerint a mesterséges intelligencia növelni fogja a vállalatok működési hatékonyságát, 50% szerint gyorsabbá teszi a döntéshozatali folyamatokat, 45% szerint jelentősen csökkenti a költségeket, 40% szerint jobb ügyfélélményeket tesz lehetővé, és 37% úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia a munkavállalói élményt is javítani fogja.

A megkérdezett HR vezetők 27%-a szerint az MI pozitív hatással lesz a tanulásra, illetve a fejlesztésre, 26% szerint a teljesítménymenedzsmentre, 18% szerint a bérszámfejtésre, valamint 13% szerint a toborzásra és munkavállalói előnyökre.

A vállalatok nem tesznek eleget a munkavállalók MI-re való felkészítésében

A HR vezetők 90%-a aggódik, hogy nem lesz képes a feladatköréhez tartozó MI technológiák gyors bevezetésével lépést tartani, illetve jelenleg sem tudja megfelelően kezelni a vállalaton belüli MI készségek egyre növekvő hiányát.

Miközben a munkavállalók fele (51%) aggódik a gyors mesterséges intelligencia adaptálás miatt, és 71%-uk gondolja, hogy az MI-hez kapcsolódó tudás fontos szerephez jut majd a következő 3 évben, a HR vezetők 72%-a szerint vállalataik semmilyen MI tréning programmal sem támogatják a dolgozókat.

A szakképzettségbeli hiányosságokon felül a megkérdezett HR vezetők és munkavállalók 74%-a a költségeket, 69%-a a technológiai hibákat, 56% pedig a biztonsági kockázatokat jelölte meg az MI bevezetésének további akadályaiként.

MI nélkül munkahelyek szűnnek meg és csökken a versenyképesség

Az Oracle és a Future Workplace felmérése éppen az ellenkezőjét igazolta annak a nézetnek, miszerint az emberek tartanak az AI munkahelyi bevezetésétől.

A kutatásban részt vevő HR vezetők 79%-a és a munkavállalók 60%-a állította, hogy ha a vállalatuknál nem adaptálnának MI technológiát, az negatív hatással lenne a saját és kollégáik karrierjére, valamint a vállalat egészére nézve is.

Az MI bevezetés sikertelenségének legvalószínűbb következményeként a válaszadók a termelékenység csökkenését, a tudás elavulását és a munkahelyek megszűnését jelölték meg.

A szervezet szemszögéből nézve a válaszadók szerint a mesterséges intelligencia adaptálása a C-szintű vezetőkre és igazgatókra lesz leginkább pozitív hatással. A vezetői szintű MI támogatás hiányában a vállalatok versenyképessége jelentősen csökkenhet.

A kutatási eredmények jól mutatják, hogy az emberek egyáltalán nem félnek a mesterséges intelligencia használatától, a robotokkal való interakcióktól, vagy a munkájuk elvesztésétől az MI miatt, és szívesen alkalmazzák a legújabb innovációkat

– mondta Fehér Csaba, az Oracle EMEA HCM portfólió igazgatója. „Ahhoz, hogy a munkavállalók minél hamarabb elsajátítsák a munkájukhoz kapcsolódó MI-készségeket, a vállalatoknak szorosan együtt kell működniük a HR osztályokkal, hogy át tudják hidalni a tudásbeli hiányosságokat, és olyan IT stratégiát dolgozzanak ki, amellyel egyszerű és hatásos MI innovációkkal bővíthetik meglévő üzleti folyamataikat.”

Forrás: mmonline.hu

Hozzászólok a Facebookon

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ

Megvá­lasz­tot­tak — Mi lesz most?



A szem­lé­le­té­ben teljes mér­ték­ben újdon­ság­nak szá­mí­tó könyv egy­részt meg­oldást nyújt a ma­gyar szak­szer­ve­ze­te­ket is súj­tó fo­lya­ma­tos tag­lét­szám­csökkenés meg­állí­tá­sá­ra, más­részt se­gít át­te­kin­te­ni a mun­ka­he­lyi tiszt­ség­gel já­ró fe­la­da­to­kat, va­la­mint azok si­ke­res el­lá­tá­sá­hoz gya­kor­la­ti ta­ná­csok­kal lát­ja el a mun­ka­he­lyi szak­szer­ve­ze­ti tiszt­ség­vi­se­lőket.

To­vábbi in­for­má­ció