A társadalmi vállalkozások fontos szerepet töltenek be a fenntartható gazdaságban, a kormányzat törekvései szerint pedig a szociális szövetkezetként működő kezdeményezések a közfoglalkoztatásból kivezető utat is jelenthetik. Valódi piaci sikereikhez fontos az együttműködés, ebben szövetség segíti őket – írja a Piac és Profit.

A magyar gazdaság tulajdonképpen a vidék nélkül fejlődik, a leghátrányosabb településeken gyakorlatilag nincs elsődleges munkaerőpiac. Az országban jellemzően nagyon gyenge a mobilitás, vidéken csökken a munkahelyek száma, sok helyen hatalmas a szolgáltatáshiány. Van, ahol már nem csak orvos vagy óvoda, de kocsma sincs. Vagyis a legfontosabb cél, hogy munkát kell teremteni – monda Lehel Andrásné, a Belügyminisztérium Szociális Szövetkezetek Programiroda képviseletében a Társadalmi vállalkozások Szövetségének bemutatkozó konferenciáján.

Közfoglalkoztatásból szövetkezetbe

A 2014-2020-as uniós pályázati ciklus 11 kiemelt célja között is szerepel a foglalkoztatás bővítése, emellett  kormányzati törekvés, hogy a közfoglalkoztatás kimenete szociális szövetkezet legyen. A közfoglalkoztatás során termelt javak először a közellátásba (például közétkeztetésbe) kerülnek be, ami viszont ezen felül van, az piacosítható. Ennek értékesítésében vállalhatnak szerepet a szociális szövetkezetek – mondta a szakember.

Most nagyjából 2500 szociális szövetkezet van az országban, ebből eddig 110 szerveződött közfoglalkoztatási alapon, a szakemberek még további körülbelül 100 ilyen szervezet megalakulását várják. A szociális gazdaságnak nagy szerepe van a foglalkoztatás bővítésében – bár ennek támogatása olykor kissé elfelejtődik.

A társadalmi vállalkozások működése teljesen egyedi, hiszen egyszerre gazdasági és  közösségi célt látnak el. Utóbbi sikeréhez viszont elengedhetetlen az előbbit kell először sikeressé tenni. Ezt a jogszabályi környezet változtatásával is igyekeznek segíteni, például önkormányzat is lehet már alapító tag szociális szövetkezetben, valamint beemelték a tagi munkavégzésre irányuló jogviszony lehetőségét is. Ez regisztrált munkakeresők számára kínál lehetőséget a közfoglalkoztatotti munka melletti kereset- és munkakiegészítésre. Az un. sui generis foglalkoztatás keretében a munkájukért a minimálbér összegéig juttatásokban részesülhetnek – alapvetően a szövetkezet termékeiből például. Fontos támogatás, hogy bizonyos feltételek mellett a szociális szövetkezetnek lehetősége van az önkormányzatoktól eszköz átvételre is. Haszonkölcsön szerződéssel így olyan termelő eszközökhöz juthatnak (jellemzően traktor, gépek stb.), amelyekhez egyébként csak jelentős beruházások révén juthatnának hozzá – hangsúlyozta az előadó.

Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy a társadalmi vállalkozás és szociális szövetkezet nem ugyanaz – emelte ki Lechner Andrásné, TAVOSZ elnöke, Gold Consulting szociális szövetkezet vezetője. A Szövetkezet tagja lehet egyesület, alapítvány, nonprofit kft. is, minden olyan szervezet, amely valamilyen jövedelemszerző tevékenységet is végez, amelynek bevételét társadalmi cél ellátására fordítja – legtöbb esetben arra, hogy a dolgozókat foglalkoztatni tudják.

Segítség vállalkozáshoz

A szövetség júliusban alakult, hogy mekkora igény volt rá, azt mutatja, hogy a kezdeti 12 tagból mostanra 21 lett. A szervezet célja kilépni a helyi közösségből és megmutatni, hogy mit termelnek ezek a válalkozások. Mustrákat terveznek, ahol szélesebb közönség előtt be tudnak mutatkozni a társadalmi vállalkozások.

A piaci megjelenés ilyen fajta támogatása nagyon fontos, a társadalmi vállalkozások esetében ugyanis sokszor probléma a vállalkozási kompetenciák hiánya. A piacszerzésben, értékesítési csatornák felállításában van a legnagyobb szükség segítségre. Meg kell tanulni a vállalkozást magát, a marketinget, az önköltség számítást és számtalan más dolgot – hangsúlyozta Lechner Andrásné.

A másik nagy probléma a kapacitáshiány, vagyis, hogy a társadalmi vállalkozások sokszor nem képesek olyan volumenben termelni, ami biztos, fenntartható működést eredményezne. Pályázati pénzekből sokszor sajnos csak kis kapacitású gépeket tudnak vásárolni, ezekkel pedig éppen csak az önfenntartáshoz szükséges bevételre tudnak szert tenni. A sikeres működéshez nagyobb volumenre kellene váltani, ebben is fontos segíteni. A Szövetkezethez befutnak nagyobb volumenű vásárlói igények, a szövetkezet pedig segíthet abban, hogy a kisebb szervezetek együtt, összefogva tudjanak beszállítóvá válni. Közös portfoliót hoznak létre a tagok termékeiből, például már most van egy megkeresés a düsseldorfi OBI áruháztól, ahova faipari termékek beszállítására lenne lehetőség.

A fentiek mellett a Szövetség fontos feladata a közös marketing kidolgozása. A budapesti bolt és a nemrég indított webáruház mellett például Facebook hirdetési kampányt is indítottak. De a működési költségek csökkentésében is segíthetnek, egységes, online könyvelési rendszert is kidolgoznak, ami az egyébként elérhetőnél olcsóbb könyvelési lehetőséget tesz elérhetővé a tagok számára.

A szövetség célja az is, hogy a jogszabályi környezet változási igényeit továbbítsa, valamint segítsen a szervezetek vállalkozásfejlesztésében és a termékek piacra juttatásában. Kevés szervezet képes például egyedül pályázni, az összefogás ebben is segíthet. Nem versenytársaknak kell tekintenünk egymást, hanem összefogni – hangsúlyozta a Szövetség elnöke.

Forrás: Piac és Profit