A fiatalok több mint egyötöde teljesen elveszítette az önbizalmát: aggódnak, hogy még a legalapvetőbb munkakörök betöltéséhez sem rendelkeznek megfelelő készségekkel. A helyzet Magyarországon sem mutat rózsás képet, ha a digitális készségekről van szó. A Vodafone ezen a helyzeten szeretne javítani, ezért elindított egy digitális készségekkel és munkakörökkel foglalkozó karriertanácsadó programot, amely a jövő munkaköreire összpontosít elsősorban. Az applikáció készségeket mér és tréninglehetőségeket ajánl az álommunka elérése érdekében – írja a napi.hu.

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (International Labour Organisation - ILO) becslése szerint több mint 200 millió fiatal vagy munkanélküli, vagy van ugyan munkája, de szegénységben él. Sok országban a munkanélküliség még mindig nagyon magas a fiatalok (18-24 éves korosztály) körében: az EU tagállamai közül Olaszországban 38, Spanyolországban 39, Görögországban 47 százalék volt 2016-ban. (Magyarországon a KSH szerint 10,6 százalék körül van.)

Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, mert a fiatalok többsége alacsony minőségű munkát végez - hítva fel a figyelmet Susana Puetro Gonzales, az ILO fiatalok foglalkoztatásával foglalkozó szakértője a Vodafone brüsszeli rendezvényén.

Korábbi tanulmányok arra is rámutattak, hogy amennyiben egy fiatal a tanulmányai befejezése után hosszabb ideig nem talál munkát, az egész élete során negatívan befolyásolhatja az önbizalmát, az önmagába vetett hitét és az általános jóllétét.

Paradox módon a fiatalok körében mért munkanélküliség aközben emelkedik, hogy a legkülönfélébb szektorokat képviselő, különböző méretű vállalkozások számára problémát okoz a jövőbeli növekedés szempontjából kritikus fontosságú digitális technológiai munkakörök betöltése. Az Európai Bizottság becslése szerint 2020-ig mintegy félmillió digitális munkakör marad betöltetlen az Európai Unióban.

Sötétben tapogatóznak a fiatalok

A Vodafone megbízására a YouGov közvélemény-kutató cég 15 országban - köztük Magyarországon - kérdezett meg hatezer 18-24 év közötti fiatalt jövőbeli karriercéljaikról és aggodalmaikról, illetve arról, hogy mennyire gondolja magát felkészületlennek a digitális gazdaságban való részvételhez, annak ellenére, hogy ez a korosztály képviseli az első, már 'digitálisnak született' generációt.

A magyar fiatalokat is bevonó Vodafone-YouGov 'Az iGeneráció helyzete' című felmérés megállapította, hogy a megkérdezett fiatalok 67 százalék nyilatkozott úgy, hogy alig vagy egyáltalán nem részesült karrier tanácsadásban a tanulmányai alatt vagy azok befejezése óta. Magyar viszonylatban ez a megkérdezetteknek kétharmadára igaz.

Azok közül, akik részesültek karrier tanácsadásban, csupán 15 százalék nyilatkozott úgy, hogy a kapott tanács jövőorientált, digitális munkakörökre is kiterjedt. A megkérdezetteknek 38 százaléka érezte úgy, hogy az általa kapott tanács csakis a hagyományos, nem digitális munkákra korlátozódott, 22 százalénak pedig az volt a véleménye, hogy 'elavult' karriertanácsot kapott.

A megkérdezettek több mint fele (56 százalék), a magyar fiataloknak pedig 60 százaléka gondolja úgy, hogy a generációja előtt álló legnagyobb kihívás az, hogy bármilyen jól fizető, állandó munkát találjon. Ez az arány a fiatal nők körében eléri a 64 százalékot.

A megkérdezett fiatalok több mint egyötöde (23 százalék) láthatólag teljesen elveszítette az önbizalmát: aggódnak, hogy még a legalapvetőbb munkakörök betöltéséhez sem rendelkeznek megfelelő készségekkel. Ráadásul a kutatás szerint a magyarok fiatalok egyharmada ezzel szemben azt gondolja, hogy nem rendelkezik megfelelő készségekkel ahhoz, hogy élvezhető munkát találjon.

Ennek ellenére a válaszokból az is kiderült, hogy a magyar fiatalok többsége úgy gondolja, hogy az életszínvonal javulni fog a következő 20 évben, illetve 15 százalékuk gondolja, hogy nem fog tudni magának saját otthont vásárolni.

Tanácsadás a jövőre

Ezen a helyzeten javítandó, a Vodafone most elindított egy olyan programot, amely a fiataloknak leginkább a jövő álláslehetőségeit központba állító tanácsadást biztosít. A "What will you be?" a maga nemében a világ legnagyobb kezdeményezésének számít.

Egyetlen társadalom sem képes jól teljesíteni, ha fiataljainak jelentős része nem talál munkát - mondta Vittorio Colao, a Vodafone Csoport vezérigazgatója. Colao szerint idővel minden munkahely digitalizálódik, ami egyre nagyobb keresletet teremt a technológiai készségek fokozatosan bővülő körére, ezért a Vodafone szeretné az új generációt összekötni a munka új világával.

Az elmúlt év során a Vodafone szakpszichológusokkal, karrier tanácsadókkal és oktatási vállalkozásokkal közösen kidolgozott egy okostelefon-alapú szolgáltatást, a ‘Future Jobs Finder'-t, amely segít a fiataloknak eligazodni és irányt adni a jövő munkavilágában és megtalálni a képességeikhez jobban passzoló állást. Emellett az applikáció ingyenes online digitális készségfejlesztő tréninglehetőségeket is ajánl a felhasználók javára.

Forrás: napi.hu