A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága állásfoglalást adott ki arról, hogy nem kellene beszűkíteni a szakképző iskolák tantervét és több műveltségi tárgyat, főleg természettudományt kellene tanítani a szakgimnáziumba és szakközépiskolába (korábbi nevükön szakközépbe és szakmunkás képzőbe) járó gyerekeknek – írja az Index.

Az MTA vezetése az állásfoglalásában a műveltség fenyegető beszűköléséről ír, ami alatt vélhetően azt érti, hogy a kormány szakképzési politikája alapján nagyon lecsökkentették a szakképzésben részt vevők általános műveltséget adó tantárgyainak óraszámát. Ahogy korábban írtuk, a kormány, részben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és vezetője, Parragh László által sugalmazva kitalálta, hogy túl sok az értelmiségi az országban és túl kevés a rendes kétkezi munkás, ezért megpróbálja beszűkíteni az általános oktatást, több gyereket akar a szakképzésbe terelni és átalakítani a szakképzési rendszert. Ennek lépéseiként

  • a Nemzetgazdasági Minisztérium alá rendelték az egész szakképzési rendszert, leválasztva így a közoktatásról
  •  a szakiskolákat átnevezték (szakközépből szakgimnáziumra, szakmunkás képzőből szakközépiskolára) 
  • majd átalakították a tantervet úgy, hogy jóval több szakmai tárgyat és jóval kevesebb általános tárgyat, törit, matekot, természettudományt kell a gyerekeknek tanulnia. 

Ennek az átalakításnak az egyik eredménye az, hogy már a szakgimnáziumokban sem lehet egynél több természettudományt tanulni, ami miatt még jobban beszűkülnek a tanulók lehetőségei, ha esetleg nem a tanult szakmájukban szeretnének elhelyezkedni vagy neadjisten tovább szeretnének tanulni. Az állásfoglalás alapján az MTA-nak is leginkább ez a baja a szakképzési rendszer átalakításával

A Bizottság szerint a közoktatás elsődleges feladata az élethosszig tartó tanulás képességének a kialakítása és nem a naprakész munkavállalók kibocsátása a gazdaság szereplői számára.

Az MTA elnöki bizottságának állásfoglalása nagyon diplomatikusan fogalmaz, előbb leírja, hogy mivel ért egyet az Akadémia a köznevelési törvényben, majd azt írják: „a Bizottság vitatkozik azokkal az álláspontokkal, amelyek az általános műveltség nagy területei, a reáliák és humaniórák között valamilyen pragmatista megfontolás szerint, fontossági alapon különbséget tesznek. A Bizottság javasolja a középfokú szakképzésben, elsősorban a szakgimnáziumokban a szakmai és általánosan képző tárgyak arányainak újragondolását, és az oktatott természettudományi tartalmak (tantárgyak) körének bővítését.”

Forrás: Index