A hazai járműipar csaknem 2200 robotjának túlnyomó többsége három nagy hazai autógyártó között oszlik meg – derül ki a statisztikai adatok és a gyárak által adott válaszok összevetéséből.

Magyarországon nagyjából 5400 ipari robotot használnak a Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR, International Federation of Robotics) becslése szerint, azaz 10 ezer alkalmazottra 57 robot jut a magyar iparban. A járműgyártásban viszont 281 ez a szám, ami azt jelenti, hogy ez az egyik legnagyobb automatizáltságú ágazat hazánkban, pláne ha azt is hozzávesszük, hogy a többi iparág átlaga csupán 32.

Persze az iparág mérete sem elhanyagolható, az IFR adatai viszont azt mutatják, hogy a felhasználás szempontjából besorolt összes robot 47 százaléka, vagyis 2199 automatizált gép található különböző járműgyártóknál. A vegyipar 28 százalékos (1320 darab) és az acélipar 13 százalékos (628 darab) részesedése számottevő még. Érdekes lehet ugyanakkor, hogy a Magyarországon jelentős gyártókapacitással rendelkező autógyárak között hogyan oszlanak meg az automatizált eszközök.

A gyártás során 770 robotot alkalmazunk különféle műveletekre, a ponthegesztéstől kezdve a szélvédőüveg tömítőanyagának felviteléig – mondta a Világgazdaság kérdésére a Suzuki gyár sajtómunkatársa. Hozzátette: a gyáron belüli anyagmozgatás is önjáró robotokra van bízva, ezt a hároméves gyármodernizáció keretében valósították meg.

A Mercedes-Benz kecskeméti gyárában jelenleg több mint 700 gyártórobotot használnak – jelezte az autógyártó sajtóosztálya. A többség a karosszériaüzemben a nagy pontosságú illesztéseket végzi, illetve a gyáron belül a nagy súlyú, méretű alkatrészek mozgatása a dolguk. A most épülő üzemről és az abban alkalmazott robotizáció fokáról viszont egyelőre nem árult el részleteket a Mercedes.

A karosszériaüzemben több száz robot végzi az elemek összeillesztését – válaszolták lapunk kérdésére az Audinál, ahol kiemelték, hogy bár a robotok jövőbeni szerepe nőhet, az emberekre mindig szükség lesz, és a jövőben is az ember lesz a tudás és a döntés legfontosabb tényezője. Ugyan konkrét számot nem tudtunk meg, ám a válaszból arra lehet következtetni, hogy a cégénél legalább 200, de akár ennél jelentősen több robottal is számolhatunk.

Ha a fentieket összesítjük, azt láthatjuk, hogy legalább 1700-2000 robotot alkalmazhat ez a három gyár. Ezt összevetve a járműgyártásban használt összes automatizált géppel (2199) azt kapjuk, hogy a külföldi tulajdonú nagyvállalatokon kívül ebben az iparágban nagyon kevés robotot használnak.

Ez azért is lényeges, mert hazai szakértők és a Magyar Nemzeti Bank is a versenyképesség egyik legnagyobb korlátjának a magyar gazdaság dualitását tartja, vagyis, hogy a nagyvállalatok termelékenysége jelentősen magasabb a kkv-kénál. Ahogy fent láthatjuk, az egyik legnagyobb különbség a magyar járműgyártás nagy cégei és a beszállítók között, hogy míg előbbiekben a robotizáció foka igen magas, addig utóbbiaknál jóval kevesebb automatizált gépet használnak.

Forrás: Világgazdaság