A magyarok többsége legalábbis simlisnek, ügyeskedőnek, megbízhatatlannak tartja a vállalkozók nagy részét, és ha meghallja ezt a szót, inkább jut eszébe a határidővel mindig csúszó autószerelő, mint a világhírnevet szerzett Prezi vagy Ustream. Pedig a vállalkozók az ország legnagyobb foglalkoztatói, és az ország versenyképessége múlik rajtuk – olvasható a HVG-ben.

Bár a vállalkozói szektor az ország legnagyobb foglalkoztatója, az emberek jelentős részének ha azt mondják, hogy „vállalkozó", akkor még mindig a burkoló jut eszébe a kéthetes csúszással és számos hibával, aki ráadásul az eredetileg megbeszélt ár kétszereséért végezte el a fürdőszoba csempézését – legalábbis erre lehet következtetni a Bridge Budapest kutatási eredményeiből. Mint az a sajtóközleményükből kiderül, a megkérdezettek csak addig jellemezték a magyar vállalkozókat kreatívnak (88 százalék), tehetségesnek (86  százalék) és tisztességesnek (65 százalék), amíg konkrét jellemzőkből kellett megállapítaniuk, hogy azok igazak-e a vállalkozókra. Ám amikor szabad asszociációra volt lehetőség, akkor nagyrészt negatív jelzőket használtak a válaszadók: „fehérgalléros vagy szabadlábon lévő bűnöző", „igavonó barom", aki „drága autóval jár". De a vagyonosodási vizsgálat, a körbetartozás, a csőd és a kiskapuk is az asszociációk közé tartoztak.

Ráadásul a bizalmi, illetve bizalmatlansági indexen is lehetne mit javítani, bár a fiatalok már sokkal nagyobb bizalommal vannak a vállalkozások felé, mint az idősebbek. A legrosszabb véleményük egyébként a munkanélkülieknek van, 60 százalékuk ugyanis konkrétan csalónak tartja a vállalkozókat.

Összességében kettős kép rajzolódik ki a kutatásból: egyrészt él még a fejekben a korábban jellemző simlis, drága autós, „maffiózó" vállalkozó képe, aki mindenhol kiskapukat keres, de – főleg – a fiatalok fejében megjelent egy újféle vállalkozó képe, ami az előbbinél sokkal pozitívabb: kreatív, innovatív, bátor és becsületes.

A Bridge Budapest alapítói szerint az ország gazdasága szempontjából elengedhetetlen a vállalkozói szektor kifehérítése, hiszen jelenleg ők a legnagyobb foglalkoztatók. „Meggyőződésem, hogy akár a saját cégünk, akár az országunk hosszú távon csak úgy lesz versenyképes, ha a gazdaság szereplői közül minél többen a szabályok szerint játszanak" – mondta Fehér Gyula, a Ustream társalapítója. „Amikor elkezdtük a Prezit, kaptunk egy jó tanácsot: csináljatok olyan céget, ahol minden legális" – mesélte ehhez kapcsolódva Halácsy Péter, a Prezi társalapítója.

Az is fontos lenne, hogy mind a vállalkozók, mind a társadalom tisztában legyen a vállalkozások szerepével. Bár a kutatás szerint szinte mindenkinek van személyes kapcsolata vállalkozókkal és minden ötödik diplomásnak van vállalkozása – az érettségivel nem rendelkezők közül csak minden tizenkettediknek –, addig éppen a diplomás szülők támogatják legkevésbé, hogy a gyerekük vállalkozóvá váljon. A megkérdezettek szerint mégis a család és a barátok tudják a legjobban segíteni a vállalkozókat, fontosak lehetnek még az állami támogatások, ugyanakkor az adó- és jogrendszer akadályozó tényező, csakúgy, mint az önbizalomhiány. Ez utóbbi egyébként a diplomások számára a legnagyobb probléma.

Forrás: HVG