A válság óta csak a járműipar volt képes kiemelkedő bővülésre a magyar iparban, de a további növekedés minden területen korlátokba ütközhet. Az emelkedő béreket gépesítéssel, a munkaerő mobilitásának javításával kellene ellensúlyozni– így összegezhető Bod Péter Ákos közgazdász professzor előadása, amelyet az Erste Bank budapesti járműipari fórumán tartott.

A volt ipari miniszter és jegybankelnök szerint a magyar gazdaság sajátossága, hogy egyoldalúan fejlődő ipara van. Ezt jól mutatja, hogy a gazdasági válság óta csak a járműgyártás volt képes kiugró növekedésre. Amíg ennek az ágazatnak a termelése több mint 50 százalékkal meghaladja a 2008 eleji szintet, addig az élelmiszeriparé alig több mint 10 százalékkal, a számítógép és elektronikai eszközök gyártása el sem éri azt.

Bod Péter Ákos a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest gyárában tartott szakmai fórumon arra hívta fel a figyelmet, hogy az elkövetkező években mind nagyobb erőforrás-korlátokkal kell szembenéznie a magyar iparnak. Szerinte az elmúlt évekhez hasonlóan várhatóan idén is érezhetően emelkedni fognak a reálkeresetek, de kérdés, hogy a növekvő bérterheket a vállalkozások képesek lesznek-e kitermelni. (Az idei kötelező béremelés elbocsátásokat hozott.) A közgazdász professzor szerint a magyar gazdaság növekedési lehetőségeit elsősorban a megfelelő munkaerő hozzáférhetősége és költsége korlátozza. Nehezíti a helyzetet, hogy munkanélküliségi és jövedelmi szempontból is nagyok a különbségek az országon belül.

Ebben a helyzetben a magyar gazdaságnak mielőbb új fejlődési modellre van szükség, amely tudáson, rugalmas szervezeti renden, integrálódási képességen alapul – mondta Bod Péter Ákos. A teendők között említette a munkaerő országon és szakmákon belüli mobilitásának javítását. Szükség lenne arra is, hogy az emelkedő bérköltségeket gépesítéssel, szervezeti és szervezési átalakítással ellensúlyozzák.

Forrás: Piac és Profit