Büntetőeljárást kezdeményezett egy újságírószövetség azzal a kormányközeli agytröszttel szemben, mely a napokban jelentést tett közzé a külföldi sajtóorgánumok törökországi tevékenységéről, valamint a médiamunkások múltjáról és társadalmi kapcsolatairól. Korábban a török államfő a terrorizmus kertészeiként beszélt véleményvezérekről és cikkírókról.

 A BirGün török ellenzéki napilap internetes oldalán megjelentek alapján a Magyar Távirati Iroda (MTI) is beszámolt róla, hogy büntetőjogi panasszal élt hétfőn a török újságírók szakszervezete egy kormányközeli agytröszttel szemben, miután az a napokban jelentést tett közzé a külföldi sajtóorgánumok törökországi tevékenységéről.

A Politikai, Gazdasági és Társadalmi Kutatások Alapítványa (SETA) nevű török agytröszt „A nemzetközi médiaorgánumok törökországi meghosszabbított karjai”című, 202 oldalas tanulmányának megjegyzései alapján a külföldi sajtó helyi munkatársai az utóbbi években számos esetben kormányellenes hangvételben mutatták be az országot.

Nevek, társadalmi kapcsolataik, Twitter-bejegyzések

A jelentés meg is nevezi az újságírókat, bemutatja múltjukat, társadalmi kapcsolataikat, valamint példákat közöl Twitter-bejegyzéseik közül.

A Törökországi Újságírók Szakszervezetének (TGS) elnöke, Gökhan Durmushétfőn az isztambuli igazságügyi palota épülete előtt azt mondta:

Nyilvánvaló, hogy a dokumentumnak semmi köze a tudományossághoz, teljes mértékben a nemzetközi médiában dolgozó újságírók megbélyegzését célozza. A SETA a kormánykritikus beszámolókat előtérbe helyezve befolyásolni próbálta az olvasót, célpontba helyezve társainkat

– fogalmazott. Durmus hozzátette: a török média 95 százaléka a hatalmon lévő, iszlamista-konzervatív Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) ellenőrzése alatt áll, ez a jelentés pedig azt is akadályozni igyekszik, hogy a hírek eljussanak a török emberekhez és a nagyvilágba. Egyértelmű, hogy a tanulmányt parancsra készítették – szögezte le.

A Demirören török hírügynökség jelentése alapján a TGS a SETA három alkalmazottja ellen élt panasszal „gyűlöletkeltés, illetve ellenségeskedés szítása”, valamint „személyes adatok törvénytelen beszerzése” miatt.

SETA: nyílt forrásból dolgoztunk, nem csak az ellenzéki újságírókra irányult a jelentés

A SETA állítása szerint nyílt forrásokból szerezték be az adatokat. Közleményükben hangsúlyozták: a jelentés nem kifejezetten ellenzéki újságírókrairányult. Egyúttal kiemelték, hogy miként az újságírók politikai állásfoglalása, úgy ezen állásfoglalás megállapítása is jogos. A tanulmányt megbélyegzőnek titulálni túlmutat a jó szándék határain – fogalmaztak.

A kormányközeli agytröszt listájára mások mellett olyanok is felkerültek, akik a BBC, azIndependent, a Deutsche Welle, az Euronews és a Sputnik török nyelvű kiadásának dolgoznak.

Erdogan szerint a vezércikkírók és véleményvezérek a „terrorizmus kertészei”

Recep Tayyip Erdogan török államfő korábban kijelentette, hogy a terrorizmus nem magától terem: „kertészei” a vezércikkírók, véleményvezérek.

Ezek a kertészek azok, akiket az emberek gondolkodónak tekintenek. Az újságjaikban megjelenő vezércikkeikkel öntöznek. Egy napon pedig terroristaként jelennek meg az ember előtt

– hangoztatta Erdogan elnök.

135 bebörtönzött újságíró Törökországban

A TGS legfrissebb, június végi adatai alapján 135 újságírót tartanak fogva Törökország börtöneiben. A Riporterek Határok Nélkül (RSF) sajtószabadság-indexében Törökország 180 ország között a 157. helyen áll.

Forrás: media1.hu

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ