Mint azt korábban megírtuk, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) és a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) április 18-án nulla órától 20-án éjfélig háromnapos, valamint április 24-én nulla órától 28-án éjfélig ötnapos sztrájkot hirdetett – jelentették be az érdekvédők. A munkabeszüntetés minden ágazatra kiterjed, érinti a busz-, a troli-, a villamos- és a metróközlekedést is. Ilyen hosszú munkabeszüntetés az elmúlt években nem volt a BKV-nál, a 2010-es sztrájk hatnapos volt – olvasható a Világgazdaságban.

A szakszervezetek az állami vállalatokhoz hasonlóan hároméves bérrendezést akarnak, és azokhoz hasonlóan 30 százalékos bérfejlesztést kérnek. Az első évben, vagyis idén tíz százalék fölötti béremelést akarnak elérni – mondta a Világgazdaságnak Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke. Ezenfelül 2017-re további ötszázalékos béremelési igényt támasztottak, amelyet például az alacsonyabb keresetűek bérfelzárkóztatására kértek. A következő három évben pedig évi 36 ezer forintos cafeteriaemelést is kérnek. A szakszervezetek azért döntöttek a sztrájk mellett, mert a BKV-val folytatott kollektív munkaügyi vitában nem közeledtek az álláspontok a bérrendezésről.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, Nemes Gábor szkeptikus a sztrájkkal kapcsolatban, részben azért, mert 2015-ben épp a VTDSZSZ az utolsó pillanatban kiszállt a sztrájk előkészítéséből. A lapunknak nyilatkozó Nemes viszont elképzelhetőnek tartja, hogy az EKSZ csatlakozik az említett két szervezet felhívásához, mert ők is elégedetlenek a bértárgyalásokkal. Nemesék 30 százaléknál magasabb béremelést kérnek a következő három évre, mert a 30 százalékos bérfejlesztéssel a BKV dolgozói csak visszakapnák azt az összeget, amelyet akkor veszítettek el, amikor a BKV 2012-ben felmondta a kollektív szerződést. A szociális juttatások lefaragása 2012-től évi 5 milliárdot, a menetrend átalakítása évi 1,2 milliárdot vett ki a dolgozók zsebéből, vagyis az elmúlt öt évben 31 milliárddal kevesebb pénzt kaptak a dolgozók, mint korábban. Ehhez képest a 30 százalékos béremelés három év alatt 34 milliárdba kerülne – magyarázta Nemes.

Folytatódnak a tárgyalások a követelésekről és a sztrájk technikai lebonyolításáról – mondta Gulyás. A BKV még nem rendelkezik elegendő tartalékkal a munkavállalói követelések teljesítéséhez, de – emelte ki a cég – mindent elkövet, hogy ezek a források rendelkezésére álljanak.

Forrás: Világgazdaság