A mentőgépkocsi-vezetők átképzésével orvosolná az egyre súlyosbodó szakemberhiányt az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) – tudta meg a 24.hu. A sofőrként dolgozó mentősökre – akik most sem csak az autót vezetik, hanem a mentés kisegítő feladatait is ellátják – komoly nyomást helyeznek, hogy saját költségükre végezzék el az ápolói képzést és módosítsák munkaszerződésüket.

A történet egy jóhiszeműnek tűnő ígérettel indult: az OMSZ több mentőgépkocsi-vezetőjének azt mondták, hogy ha önköltséges formában megszerzik az ápoló-szakápoló OKJ-s papírt, automatikusan átsorolják őket az alacsonyabb, D fizetési kategóriából a magasabb, E kategóriába, de megtarthatják korábbi munkakörüket. Az OMSZ jogi osztálya valamiért figyelmen kívül hagyta, hogy ilyen átsorolásra a jogszabályok nem adnak lehetőséget, így kiderült, hogy az érintettek csak akkor kaphatnak magasabb fizetést, ha saját kezdeményezésükre megváltoztatják munkaszerződésüket. A mentőszolgálat ezzel lehetetlen helyzetbe hozta az OMSZ-en belül „gépészeknek” hívott szakembereket: hiába a plusz OKJ-s végzettség, ha a mentősök nem hajlandók belemenni, hogy gépkocsivezető helyett mentőtechnikusként legyenek alkalmazásban, maradnak az alacsonyabb fizetési kategóriában.

A mentőtechnikusi szerződésben viszont kikötnék, hogy a mentődolgozó havonta legalább egy alkalommal, egy 12 órás műszakban ápolói feladatokat lát el.

Fontos kitétel a legalább szó, sok mentős ugyanis attól tart, hogy a munkát egyre inkább ellehetetlenítő szakemberhiány miatt a gyakorlott sofőröket gyakran fogják olyan munkára kényszeríteni – a megváltoztatott munkaszerződéssel teljesen legálisan –, amiben nincsen megfelelő tapasztalatuk és motivációjuk.

A Magyarországi Mentődolgozók Szövetségéhez a következő sorokkal fordult egy elkeseredett életmentő:

Sokan vagyunk, akik nem akarnak ápolóként dolgozni, de gépkocsivezetőként legjobb tudásunk szerint kivesszük a részünket az ellátásból. Én személy szerint 30 éve vezetek, balesetet nem okoztam, ezt szeretem és tudom is csinálni. Most kényszeríteni akarnak olyan dologra, amiben nem vagyok jó. Mert amennyiben nem teszek eleget a feltételeknek, visszasorolnak “D” kategóriába. Ez az életpályamodell? Becsapva érzem magam, mert az ápoló bajtársaknak nem kell hivatásos jogosítvánnyal, PÁV 1-gyel és hivatásos vezetési gyakorlattal rendelkezniük ahhoz, hogy megtarthassák fizetési kategóriájukat.

Kusper Zsolt, a szövetség elnöke szerint a 12 órás mentőápolói feladatra vonatkozó kitétel teljesen felesleges, ha valóban csak az a cél, hogy a képzettebb gépkocsivezetők magasabb fizetési kategóriába kerüljenek. A mentőtechnikusok fizetését rögzítő jogszabályban csak a mentőápolói végzettség megléte a kitétel, a 12 órás ápolói munka már az OMSZ kikötése, ennek hátterében pedig a munkaerőhiány palástolása állhat. Ha a gépészek belemennek az új státuszba,

a hivatalos statisztikákban gépkocsivezetőként és mentőápolóként is feltüntethetők lesznek, így az adatokban úgy mutatkozhat javulás, hogy az OMSZ mentést végző állománya valójában egyetlen fővel sem bővült.

A szövetség elnöke nem tagadja, hogy az OKJ-s tanfolyammal szerezhető plusz tudás hasznos lehet, hiszen egy gépkocsivezető nem csak az autóért és a közlekedésért felel, az ellátás kisegítő feladataiból is kiveszi a részét, ehhez pedig mélyebb hátteret adhat az ápolói képzettség.

Forrás: 24.hu

„Az Országos Mentőszolgálat állásfoglalása a MOMSZ sajtónyilatkozata, illetve a 24.hu „Sofőröket kényszerítene ápolói munkára a mentőszolgálat" című írása kapcsán:

 Az Országos Mentőszolgálat egyetlen mentőgépkocsi-vezetőjét (mi nem sofőröket, hanem mentőgépkocsi-vezetőket alkalmazunk) sem kényszeríti ápolói munkára. Munkáltatóként ez nem is áll érdekében, hiszen mentőápolói munkakörben sokkal jobb a munkaerő-ellátottságunk, azaz nagyobb szükségünk van a mentőgépkocsi-vezetői létszám növelésére. Az 5.4 vagy 5.5 mentőápolói végzettséggel rendelkező mentőgépkocsi-vezetők saját érdeke, hogy szolgálati idejük egy részében mentőápolói munkakörben dolgozzanak, hiszen a jogszabályok alapján kizárólag ebben az esetben kaphatnak magasabb (D helyett E fizetési kategória) illetményt. A Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége (MOMSZ) immár sokadszor vezeti félre a mentők, a mentőmunka iránt érdeklődő közvéleményt, amit felelőtlenségnek és elfogadhatatlannak tartunk."