A külső faktorok igazából nem számítanak, sokkal fontosabb, hogy élünk meg dolgokat. A Forbes.com külsős szerzője, Paula Davis-Laack összeszedte, mi az a három dolog, ami ténylegesen meghatározza munkahelyi jóllétünket. 

Egy kutatás szerint a munkahelyen gyakran hangsúlyozzák külső faktorokat, mint a tanulmányi teljesítmény, bevétel diplomázás után, helyezés az osztályban (Magyarországon inkább kari átlagokat szoktak nézni), amelyek valójában nem, vagy nagyon gyengén függnek össze azzal, hogy mennyire érezzük jól magunkat a munkahelyünkön. Szóval, ha a pénz és presztízs nem motiváló a munkahelyen, akkor micsoda az?

A tudásalapú munkát végzőknél a kutatás egyértelmű: az autonómia rendszeres megélése (azt érzed, hogy valódi döntéseket hozhatsz a munkáddal kapcsolatban), a kapcsolatod másokhoz (legalább néhány minőségi kapcsolat) és a kompetencia (a lehetőség, hogy fejlessz feladatokat és hatékony legyél) a legjobban összefüggő dolgok a motivációval.

Az autonómia, kapcsolat másokhoz és kompetencia a három összetevője az öndetermináló elméletnek: ez egy motivációkat magyarázó elmélet, működését több évtizedes kutatás támasztja alá. Az elmélet szerint az emberi lényeknek szükségük van az autonómia rendszeres megélésére, kompetenciára és kapcsolatra másokkal, és ha ezek nem eléggé adottak, eltűnik a pozitív motiváció.

Nézzük részletesebben!

Autonómia

Azok az alkalmazottak, akik önállóak, magukat irányítják, pontosan tudják, hogy töltik az idejük és milyen típusú projektekben vesznek részt. Ha olyan főnökük van, aki ezt támogatja, motiváltak, míg olyan főnöknél, aki kontrolláló, nem motiváltak. Az a jó, hogy mindenki tanítható, hogy jobban támogassa az önálló működést. Az autonómiát támogató cégek négyszer olyan gyorsan nőnek, mint ahol ez nem adott.

Kapcsolat másokkal 

A minőségi kapcsolatok kritikus összetevői mindenféle, boldogságot mérő mérőszámnak, így a jóllétnek és a motivációnak is. Jane Dutton pszichológus szerint négy út vezet a jó minőségű kapcsolatokhoz a munkahelyen. Az első mások támogatása, támogató kommunikáció, hatékony hallgatás, mások meghallgatása. A második, mások bátorítása, sikereiknek elismerése. A harmadik a bizalomépítés, például közös munkával. A negyedik a játék: mindig van erre néhány lehetőség, és pozitív érzelmeket vállt ki, serkenti a kreativitást és az innovációt. Mi itt a Forbes irodájában például tengózni szoktunk.

Kompetencia

Fejlődés: vágysz arra, hogy egyre jobb és jobb legyen. A munkában is szükség van a flow-ra, arra, hogy megéljünk olyan dolgokat, amikor egy dolog, amit el kell végeznünk pont eléggé nehéz ahhoz, hogy motiváló is legyen, de még teljesíthető, és úgy érezzük, benne vagyunk egy zónában, ahol még pont jól érezzük magunkat. Ezt úgy tudjuk segíteni, ha vezetőként rendszeres visszajelzéseket adunk az alkalmazottaknak.

Forrás: Forbes