Autóbuszsofőr-hiány van Magyarországon, így nem meglepő, hogy még az utazóközönség soraiból is próbál járművezetőket csábítani a Budapesti Közlekedési Vállalat. A cég segít megszerezni a szükséges vizsgákat és engedélyeket, és fizetésben is jelentősen az átlag fölé ígér – írja a Pénzcentrum.

Kevés a buszsofőr Magyarországon, ezzel foglalkoztunk is már többször az elmúlt években. A BKV autóbusz-vezetőinek átlagéletkora 46 év, jelentős a kivándorlás, tavaly nyáron 111 járművezetői pozíció volt betöltetlen.

... nagy és egyre fokozódik a verseny a jól képzett munkaerőért, amely a társaságunkat is jelentős mértékben érinti -nyilatkozta korábban a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) sajtóosztálya a Pénzcentrumnak.

Valószínűleg továbbra is tart a sofőrhiány, ugyanis az elmúlt napokban szúrta ki a Pénzcentrum, hogy a fővárosi kilences buszon megjelent egy álláshirdetés, melyben buszsofőrök jelentkezését várja a BKV.

A hirdetés szerint elegendő a “C" kategóriás (tehát tehergépjárműre szóló) jogosítvány a jelentkezéshez. Ha ez megvan, akkor a BKV biztosítja, hogy a jelentkező megszerezze az autóbusz-vezetéshez szükséges kategóriájú vezetői engedélyt.

Miután a munkatárs elvégezte a szükséges tanfolyamokat és a vizsgákat is sikeresen letette, a cég legalább 200 ezer forint körüli nettó fizetést ad a kezdő buszsofőröknek.

Ezen kívül az álláshirdetés a következőket ígéri:

  • fizetett munkaviszonyt már a képzés időtartamára,
  • a tanfolyam utánra 1300 forintos alap óradíjat és cafeteriát,
  • ingyenes utazást a BKV járatain két hozzátartozónak, valamint
  • vidéki munkavállalók részére munkásszállást.

Ahhoz, hogy részleteiben is tájékozódni tudjunk az állásról, megkerestük a BKV Társasági Kapcsolatok Irodáját, akik elküldték részünkre az autóbusz-vezetők munkaköri leírását. Eszerint a munkakör betöltéséhez elengedhetetlen:

  • alapfokú végzettség,
  • “D" kategóriás vezetői engedély (ezt ugye segítenek megszerezni),
  • GKI vizsga (ezt szintén),
  • PÁV II vizsga (ezt is), továbbá
  • a BKV-n belül kell megszerezni egy minősítő vizsgát jármű típusismeretből.

Nyelvvizsgát, gyakorlati vagy vezetői tapasztalatot nem igényel a pozíció, így pályakezdők is jelentkezhetnek buszsofőrnek.

A munkaköri leírás tartalmazza továbbá a munkavállaló kötelességeit és jogait is. Ezek között nincs semmilyen meglepő, alapvetően ahhoz kapcsolódnak a feladatok, hogy megfelelően tudja üzemeltetni a buszt és biztonságosan tudja szállítani az utasokat. Aki használ tömegközlekedést Budapesten, annak nem meglepő, hogy a munkavállalói feladatok között fellelhető

az első ajtós felszállási rend technológiájában előírt feladatok elvégzése, valamint a vonatkozó vezérigazgatói utasításnak megfelelően a jegyértékesítési feladatok ellátása.

A fizetesek.hu oldal adatai szerint 2016-ban a bruttó átlagfizetés alapfokú végzettséggel rendelkezők számára 149 500 forint volt, mely 99 400 forint nettó fizetésnek felel meg. Ezzel összehasonlítva, a sofőröknek ígért legalább 200 ezer forintos nettó bér jelentősen jobbnak tűnik.

Továbberősíti a gyanút, hogy kritikus a sofőrhiány a BKV-nál, hogy a Vasárnapi Hírek néhány napja azt közölte: a hármas metró felújításának kezdetéig száz, 2018-ban pedig 250 buszsofőrt kéne felvenni a céghez. Egy új vezérigazgatói utasítás alapján bruttó 100 ezer forint ajánlási díjat fizet a cég minden olyan dolgozónak, aki sikerrel avanzsál be buszvezetőt a vállalathoz.

Amennyiben valaki nem sofőrt, hanem gyakornokot hoz, annak bruttó 80, míg tanuló esetén 40 ezer forint üti a markát.

Forrás: Pénzcentrum